- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsASV over geluidseisen CCR:  maak uitzondering voor kleine schepen

ASV over geluidseisen CCR:  maak uitzondering voor kleine schepen

- Advertentie -

Delen

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu moet er bij de CCR op aandringen bij de voorgenomen strengere geluidseisen een uitzondering te maken voor bestaande kleine schepen. Daarop dringt de ASV aan. Doordat de stuurhut en de woning zich op die schepen doorgaans boven de machinekamer (en schroefas) bevinden, is het onmogelijk om aan de geluidsnorm te voldoen.

Momenteel geldt er een moratorium voor de geluidseisen. Onderzoek moest uitwijzen of en hoe schepen aan de eisen kunnen voldoen. Volgens de ASV is dat voor kleine schepen niet haalbaar. Die moeten daarom worden ontzien.

 

Tegenin gaan

Oud-schipper Ger Veuger was namens de ASV lid van de Werkgroep Geluid en de begeleidingscommissie voor het onderzoeksbureau. Hij stelde al vroegtijdig aan de orde dat geen schepen zijn onderzocht waar de stuurhut zich boven de machinekamers of de schroef bevindt. Zoals bij de meeste kleine schepen het geval is. Bij de wél onderzochte schepen, met vrijstaande stuurhutten, werd het toegestane geluidsniveau niet overschreden. Dus lijkt er niets aan de hand, maar dat is schijn, stelt de ASV.

“De heer Veuger heeft destijds namens de ASV heel duidelijk gesteld dat je deze uitgangspunten niet kunt en mag hanteren, tenzij men in de stuurhutten niet zal gaan keuren”, aldus ASV-voorzitter Sunniva Fluitsma. “Maar dat konden ze uiteraard niet beloven.” Volgens de ASV is er nu een groot probleem voor kleine schepen en “gezien de loop der dingen en de vloot die Nederland vertegenwoordigt dient Nederland hier tegenin te gaan”.

 

Verdwijnen

De ASV stelt dat op geen enkel kleiner schip (kempenaar of spits) geluidstests zijn uitgevoerd. De eindconclusies zijn daardoor niet representatief voor de hele vloot, aldus Fluitsma. Ze waarschuwt dat “geen enkel klein schip aan de eisen kan voldoen, mede omdat de woning vaak boven de motor en de schroefas ligt”.

“Het lijkt de ASV daarmee alleszins redelijk (als men tenminste kleine schepen zou willen behouden) het kleine schip van deze eisen uit te zonderen. Zo niet dan heeft men bewust een stap gezet tot het definitief laten verdwijnen van de laatste kleine schepen in de binnenvaart.”

“De CCR heeft in haar rapport Schepen van de toekomst geschreven dat het niet de bedoeling kan zijn dat door regelgeving bepaalde segmenten in de markt onevenredig zwaar getroffen worden”, brengt Fluitsma in herinnering. “De ASV heeft er bij het Ministerie IenM wederom op aangedrongen de CCR op haar eigen schrijven te wijzen en de conclusies te trekken dat doorzetten van deze regelgeving in strijd is met haar eigen uitgangspunten.”

 

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -