- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsASV legt zich niet neer bij Nieuwe Sluis Terneuzen

ASV legt zich niet neer bij Nieuwe Sluis Terneuzen

- Advertentie -

Delen

Alle beroepen en bezwaren tegen het ontwerp van de Nieuwe Sluis in Terneuzen zijn afgewezen of niet-ontvankelijk verklaard. Nu ook de Raad van State groen licht geeft, is de aanpak definitief. Net als andere organisaties heeft de ASV zich verzet tegen de manier waarop de nieuwe kolk wordt gebouwd, het ligplaatsprobleem dat daar ontstaat en het ontbreken van een aparte spuisluis. Ook nu legt de vereniging zich niet neer bij de plannen.

 

“Het is dieptreurig dat er besluiten genomen worden waarbij argumenten niet lijken te tellen en de belangen van minder sterke spelers (de schippers en particuliere bedrijven aan de wal) kennelijk niet (zwaar) wegen.” Aldus ASV-voorzitter Sunniva Fluitsma in een verklaring. “Alweer wordt het vertrouwen in ons rechtssysteem geschaad. Zoals een van onze bestuursleden zei: zo maak je van een normale schipper een tegendraadse burger.”

De ASV vindt dat alle inspanningen niet voor niets zijn geweest. Fluitsma: “We hebben er duidelijk op gewezen dat er verkeerde beslissingen worden genomen, die tegen het belang van de binnenvaart ingaan. Hieraan kunnen en zullen we later altijd nog refereren.”

 

Meldpunt schade en stremmingen

De ASV vindt het belangrijk om hard te maken welke schade de binnenvaart ondervindt als gevolg van stremmingen van de sluizen in Terneuzen door te veel of te weinig water – die voorkomen zouden kunnen worden met een spuikanaal of -sluis.

Fluitsma oppert het instellen van een meldpunt “waar men de verlette tijd, de geleden inkomstenderving, het niet kunnen voldoen aan de afspraken die met verladers/ontvangers gemaakt zijn etc. kan melden (…) Vervolgens kunnen we deze gegevens regelmatig publiceren en ook doorsturen naar het ministerie.”

 

Binnenvaartsluis of zeesluis?

Een andere optie is ter discussie stellen dat de Europese subsidie verkregen is met het argument dat het gaat om een “binnenvaartsluis”, maar dat het feitelijk een sluis voor de zeevaart wordt. Helemaal nu de binnenvaart er geen voordeel, maar wel schade van lijkt te gaan ondervinden.

Tijdens de ledenvergadering op 1 oktober staat het onderwerp op de agenda en wil de ASV een beslissing nemen over de te nemen stappen. Ook niet-leden zijn welkom om tijdens het middagdeel van de vergadering in Rotterdam over de Nieuwe Sluis mee te praten.

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -