ASV dient dubbele klacht in over misbruik AIS-gegevens

0

De ASV heeft een klacht ingediend bij het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) over misbruik van AIS-gegevens door derden. Twee specifieke gevallen draagt de schippersvereniging aan in haar brief van 9 februari: een onderzoek door de lokale partij Gorcum Actief naar het gebruik van de Vluchthaven in Gorinchem en de oproep van verzekeringsmaatschappij EOC aan bewoners van woonarken om schade door passerende schepen te melden.

‘De lokale politieke partij in Gorinchem Gorcum Aktief heeft een onderzoek uitgevoerd naar het gebruik van de overnachtingshaven aldaar. Daarbij geeft die partij in een krantenartikel openlijk toe gebruikt te hebben gemaakt van online beschikbare gegevens over naam en positie van schepen. Dit onderzoek is vervolgens gebruikt in de gemeenteraad om hun standpunt, dat uitbreiding van de overnachtingshaven niet noodzakelijk is, kracht bij te zetten.’

EOC ‘roept bewoners van woonarken op om schade die zij ondervinden van passerende schepen door zuiging en/of golfslag te melden bij de EOC. Hierbij kunnen bewoners gebruik maken van internetwebsites waar schepen te volgen zijn om vast te stellen welk schip, (inclusief tijdstip, vaarsnelheid, koers etc.) de schade veroorzaakt heeft.’

Over beide zaken wil de ASV een oordeel van het CBP. De vereniging doet tevens een verzoek tot handhaving van de artikelen in de Scheepvaartverkeerswet die hierover gaan.

 

Verplicht

AIS (Automatic Identification System) is al een paar jaar gangbaar en het gebruik ervan is verplicht in onder meer Antwerpen en op de Rijn. De ASV haalt de Centrale Commissie voor de Rijnvaart aan dat het vrij toegankelijk publiceren van AIS-gegevens zonder toestemming van de betrokken partijen niet zou zijn toegestaan en door overheden wordt afgekeurd. Er bestaan echter al langere tijd internetsites waar de scheepsgegevens van AIS worden getoond.

Op diverse internetsites, zoals Marinetraffic, is de identiteit van schepen te achterhalen.
Op diverse internetsites, zoals Marinetraffic, is de identiteit van schepen te achterhalen.

‘Naar ons oordeel kan er middels de verplichting van AIS op de Rijn per 1 december 2014 geen sprake meer zijn van toestemming geven door de betrokken partijen. De uitrusting en het gebruik van AIS is voor schepen verplicht’ en dus, zo concludeert de ASV, ‘is de toestemming de binnenvaart vanuit overheidswege opgelegd’.

 

Misbruik door derden

De vereniging stelt dat het volgen van schepen via internetwebsites te allen tijde gebeurt zonder toestemming van de scheepseigenaren. Bij het gebruik van op die wijze verkregen gegevens voor onderzoek, commerciële doeleinden en verzekeringskwesties is volgens de ASV per definitie ‘misbruik van gegevens door derden’.

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.