- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwAsto bouwt MSC Poolster

Asto bouwt MSC Poolster

- Advertentie -

Delen

Hr. ms. Poolster was het eerste bevoorradingsschip dat voor de Koninklijke Marine werd gebouwd. Dat schip werd in 1994 buiten dienst gesteld en verkocht aan Pakistan, waar het de naam Moawin kreeg. Sinds kort vaart er wederom een schip met de naam Poolster, in dit geval tussen Rotterdam en Antwerpen.

Het gaat hier om een door Asto BV in Raamsdonksveer afgebouwd dieselelektrisch containerschip (208 TEU). Het is gebouwd voor Patrick en Isabel Borms-Delens, een schippersfamilie uit het Belgische Oupeye.

 

Van Uden

De twee Mitsubishi-dieselgeneratoren van 820 kW krijgen aan boord van het 110 x 11,40 meter grote schip weinig tijd om geen toeren te maken. De familie Borms heeft de afgelopen meer dan tien  jaar gevaren voor Van Uden zonder ook maar één dag te verzaken. Patrick en Isabel zijn beiden volledig gecertificeerd schipper en varen 365 dagen per jaar en bij voorkeur 24 uur per etmaal. De door Van Wijk geleverde spudpaal lijkt dan ook een luxeartikel dat maar weinig nodig zal zijn.

11Poolster_3Het casco werd jaren geleden gebouwd in China en in verschillende secties vervoerd naar Nederland. Tijdens de crisisjaren wilde de familie Borms het schip niet laten afbouwen en het casco heeft daarom drie jaar elders gelegen; een deel in Hardinxveld en een deel bij de Wilhelminasluis in Andel.

Uiteindelijk zijn de secties door Holland Shipyards in Hardinxveld-Giessendam aan elkaar gezet en kon Asto beginnen aan de afbouw van dit dieselelektrische containerschip. Aangezien de familie Borms veelal de duwbak Enya ervoor heeft, is de Poolster een dubbelschroefsschip en voorzien van een duwkop.

De voortstuwing wordt verzorgd door twee door Hybrid Ship Propulsion geleverde Baumüller elektromotoren van 600 kW bij 300 toeren/minuut. Uiteraard kunnen deze elektromotoren niet zonder energie; die wordt in dit geval geregeld door twee door Koedood geleverde Mitsubishi-dieselgeneratoren van 800 kVA en een dieselgenerator van 270 kVA.

Emigreen Emission Control Technologies uit Sliedrecht voorzag de in het voorschip geplaatste generator van een SCR-katalysator. De ‘groene’ Easyflow-roeren zijn, evenals het stuurwerk, geleverd door De Waal.

 

Elektrawerkplaats

Asto beschikt over een eigen elektrawerkplaats. “Het is een bijzondere uitdaging een schip dieselelektrisch te laten varen; je dient een machinekamer immers heel anders in te richten om alles kwijt te kunnen”, legt Asto-directeur Sjef Peters uit. “Dan is het absoluut een pre dat we onder eigen dak beschikken over een werkplaats  die volledig is uitgerust voor het ontwerpen, programmeren en installeren van alle elektrische installaties. Dit alles in samenwerking met Oechies.”

“Het bleek ook voor Patrick Borms een groot voordeel, aangezien deze schipper voortdurend zeer betrokken was bij de afbouw. Wij staan bekend om onze korte lijnen en open ‘Brabantse’ sfeer, waardoor we snel en flexibel kunnen werken en een persoonlijke band met de klant gegarandeerd is”, verzekert Peters.

De hydraulische koppellieren, met een trekkracht van 60 ton, zijn geleverd door EBR uit Lage Zwaluwe, evenals de stuurhut met hefkolom, de ankerlieren en de autokraan. De MCS Poolster is een fraai gebouwd en milieuvriendelijk schip geworden, eigendom van twee schippers met zichtbare liefde voor het vak. Wie Isabel Delens op een steiger af ziet varen, weet gelijk dat zij, evenals echtgenoot Patrick, haar mannetje staat. En dat is met bijna 5.000 vaaruren per jaar maar goed ook.

 

11Poolster_1

Asto

Asto is een prima partner voor allerlei schepen; van containerschepen als de Poolster tot en met poeder-, chemie- en mineralentankers. Maar ook voor de (af)bouw van een dieselelektrisch (dag)passagiersschip draaien de vakmensen van de aan de Bergse Maas gelegen scheepswerf hun hand niet om. Op dit moment wordt de Zilvermeeuw 8 afgebouwd. Dit vlaggenschip van Rondvaartbedrijf Zilvermeeuw gaat de tweede helft van mei varen in het nabijgelegen Nationaal Park de Biesbosch.

Dat houdt in dat deze Zilvermeeuw bijzonder milieuvriendelijk is met nagenoeg geen uitstoot en bijzonder stil vaart. Ook de geringe diepgang past bij de kreken van het bijzondere natuurgebied. Met andere woorden: Asto bouwt op dit moment de duurzaamste partyboot van Nederland.

Een heel andere opdracht voor de Veerse scheepswerf is een grondige refit van de Augina, een 1.100 ton metend schip van 73 x 8,20 meter dat in 1963 gebouwd is. De even oude ABC-hoofdmotor van 600 pk wordt vervangen door een splinternieuwe Mitsubishi van 862 pk. Andere werkzaamheden zijn onder andere vernieuwing van de keerkoppeling, het stuurwerk, autokraan, grote ballastpomp en de generatorset. Vanaf eind mei kan de Antwerpse familie Tas weer varen met hun schip, dat door de zeer gunstige tonnenmaat voldoende werk heeft.

Motorschip Dianthus wordt half mei aan de afbouwkade in Raamsdonksveer verwacht.

Asto is een slagvaardig en vakkundig allround bedrijf met een team van 25 in Nederland opgeleide medewerkers dat zijn open Brabantse sfeer hoog houdt. Net als zijn naam van klantgerichte innovatieve totaaloplosser die garant staat voor kwaliteit, efficiency en veiligheid.

“Als de klant tevreden is, zijn wij het ook.” Met deze vier uiteenlopende opdrachten heeft Asto dit wederom bewezen.

 

tekst: Jan Hoek
foto’s Asto

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -