- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsAparte aanpak ASV

Aparte aanpak ASV

- Advertentie -

Delen

Voor de najaarsvergadering heeft de ASV gekozen voor een ludieke aanpak, zowel van de uitnodiging als van de keuze voor de datum van de vergadering. 18 oktober staat voor 18×10=180, het aantal binnenschepen dat dit jaar wordt gesloopt in het segment van de binnenvaartvloot waar geen sprake is van overcapaciteit.

De uitnodiging laat drie schippers zien, die ‘horen, zien en zwijgen’ voorstellen. Het beeld dat de ASV heeft en graag naar buiten brengt van de houding die de binnenvaart doorgaans aanneemt. ASV richt zoals al jaren haar pijlen vooral op de CCR-regelgeving die van veel schippers te hoge investeringen in de schepen vraagt, waardoor alleen de sloop rest. De markt werkt ook niet mee. “Niets wordt er gedaan aan de belabberde economische positie van schippers in de binnenvaart”, stelt de ASV in haar voorwoord van de nieuwsbrief die deze week digitaal uitkwam. “En alle Kamervragen, hoorzittingen of moties betreffende de onzinnigheid van de CCR-regelgeving ten spijt, gebeurt er ook vanuit de politiek uiteindelijk niets. Dat is de harde realiteit en die voelen we nu. Aan die harde realiteit, en de gevolgen die dat voor de particuliere schipper heeft, maar ook aan de keuzes die u daarin kunt maken hebben we onze vergadering gewijd.”

180 schepen gesloopt
18-10 is de volgende najaarsvergadering. 18 X 10 is 180, het aantal schepen die alleen al dit jaar gesloopt zullen worden. 180 schepen, over het algemeen het type schip uit het segment waar zeker geen overcapaciteit in zit. “180 schepen [worden gesloopt], terwijl de universiteit van Cambridge zojuist vastgesteld heeft dat juist door klimaatverandering het aantal kleine binnenvaartschepen zou moeten toenemen. 180 schepen worden alleen al dit jaar gesloopt terwijl de CCR stelt dat het niet de bedoeling is dat er ‘hele segmenten uit de markt verdwijnen’.”
De ASV somt de redenen van de sloop nog maar eens op: “De slechte economische situatie, het verlies van vertrouwen in de toekomst, regels waarvan je weet dat je er nooit aan kan voldoen, geen financiering mogelijk voor een eventuele opvolger, vaarwegen die vergroot worden waardoor voor sommige schepen geen werk meer is, vaarwegen die zo slecht bediend worden dat een schipper geen vervoerszekerheid kan bieden etc. 180 schepen worden er gesloopt en dat zullen er nog wel meer worden nu de schepen die veel naar Veghel voeren ‘te klein’ zijn geworden voor het vergrootte vaarwater. Want groter betekent goedkoper, dus houdt dat werk voor veel schippers op.”

Chaos
Volgens de ASV is sprake van chaos bij de interpretatie van de CCR-regels. “Wat moet wel, en wat niet? Waarom vindt de ene expert iets goed wat een andere afkeurt? Waarom mag de ene schipper wel een camera plaatsen op het achterpiekschot en is dat voldoende en moet de andere er een alarm plaatsen? Waarom zegt een expert wel dat je niet voldoet, maar mag een expert geen oplossing aandragen? Is dit een soort Russisch roulette geworden? Hoe kan het dat autokranen die pas vanaf 2015 in de keuringen voor het Rijnvaartattest meegenomen moeten worden, nu al op de certificaten staan als: te verwijderen? Waarom zegt de ene expert dat je gewoon een communautair certificaat kan nemen dan kun je over een paar jaar ‘gewoon weer je SI krijgen’ terwijl dat volgens een andere expert niet kan. Dan moet alles aan nieuwbouweisen voldoen. Hoe moet een particuliere schipper dat weten als de experts al van mening verschillen? Waarom denkt de politie en Rijkswaterstaat ook nog eens een duit in het zakje te moeten doen door ook te keuren en zaken die goedgekeurd zijn te noteren met de mededeling ‘dan zul je het
na het verkrijgen van je certificaat wel weer veranderd hebben?’ Waarom worden wij geconfronteerd met medewerkers van Rijkswaterstaat die opeens weer eisen dat er BOB’s aanwezig zijn? Hoe zit het met de dubbele petten van experts die ook de verzekering regelen van je schip? En waarom laat een expert een schipper dure aanpassingen doen aan de leidingen als zeker die expert had kunnen en moeten weten dat dat onder het moratorium valt? Kortom: Alsof die regelgeving op zich al niet een doodsteek is voor veel schepen; de wijze van uitvoering daarvan door Nederland is werkelijk om te huilen. Kennelijk vindt men het allemaal nog niet erg genoeg. Wat was dat woord ook al weer wat, destijds staatssecretaris Huizinga gebruikte? COULANCE: dat zou betracht worden. Je denkt aan meedenken, meevoelen, helpen. Maar wat is het geworden? Vraag het aan uw buren. Wat de ASV betreft is het de hoogste tijd om een zwartboek aan te leggen van al datgene wat mis gaat in de uitvoering.”

De najaarsvergadering van de ASV is in De Harmonie, Gaesbeekstraat 11, Rotterdam. Aanvang 10.00 uur, de zaal is open om 9.30 uur. Vanaf 13:30 uur is de vergadering openbaar. Het ochtendgedeelte gaat onder andere over Steunpunt Binnenvaart (AMVV) met Lilian van Hiele. Het middaggedeelte gaat over de CCR-regels.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -