De reden dat EUBO-oprichter Anton van Megen gisteren (donderdag 22 september) werd gehoord door de NMa is dat de Mededingingsautoriteit wil weten of vorig jaar bij EUBO en de samenwerkingsverbanden wederrechtelijke zaken zijn gepasseerd.
Van Megen werd vier uur lang door twee man ‘doorgezaagd’ over EUBO en samenwerkingsverbanden. Hij wordt echter door NMa nergens van verdacht, zo werd benadrukt. “Hun belangrijkste vraag was of ik enige invloed kon uitoefenen op de vrachtprijs. Eén strofe in het businessplan schrok ik wel van toen ze me ermee confronteerden. We hadden daarin gerefereerd aan het rapport van het Crisisberaad over het stilliggen en varen. Het gevolg van 12 % van de vloot stilleggen, zou betekenen dat de prijs omhoog gaat. Ik heb toe moeten lichten dat het ons plan helemaal niet was om stil te gaan liggen maar juist om te varen en moest herhaaldelijk uitleggen dat er niet verplicht zou worden stilgelegen.”
Intimidatie
“Ik voel me geïntimideerd. Ze zeiden echter dat dat niet nodig was, maar dat is dus wel zo. Ik weet niet wat ik ervan moet denken, snap ook niet wat hun belang is om iets te onderzoeken dat al zo ver in het verleden ligt. Het heeft daar maandenlang in de la gelegen en ik heb niet de indruk dat de scheepvaart grootschalig bij NMa wordt doorgelicht.”
Hem was verteld dat hij zich had mogen laten vergezellen door een advocaat. Dat wilde Van Megen echter niet – vond dat ook te kostbaar – en hij had gevraagd of hij een journalist mee mocht nemen. Nadat aanvankelijk dat was toegezegd, vroeg hij of de journalist Michel Gonlag van de Binnenvaartkrant met hem mee wilde gaan. Die kreeg echter een kleine week voor de zitting te horen dat hij of enige andere journalist niet welkom was bij de NMa, omdat ‘het onderzoeksbelang hierdoor geschaad kan worden’.
“Ik wilde een journalist erbij hebben, want ik heb niets te verbergen. Er is bij de NMa weinig bekend over de scheepvaart. Sommige dingen vragen ze voor de achtste of negende keer. Ik heb ze uitgelegd dat was ik wil, is gewoon een fatsoenlijke beloning realiseren voor de binnenvaart. Dat initiatief wordt afgestraft alsof het een bedreiging is. Nou zal je niet veel handen meer op elkaar krijgen als er vrijwilligers worden gezocht om zich in te zetten voor een betere vrachtprijs in de binnenvaart. Ik begrijp best dat coöperaties nodig zijn, maar mij krijg je er niet meer voor.”
Hun reactie op Anton’s betoog was dat zij nu eenmaal de bevoegdheid hebben om dit te doen en dus doen ze het.
Van Megen: “Voor mij is het onbegrijpelijk wat ze van mij wilden. Ik heb er zelf geen enkel persoonlijk gewin bij gehad om de EUBO op te richten, financieel zou ik er niet beter van zijn geworden. Mijn opa deed dit soort dingen ook al. Iemand moet iets doen en als je iets doet dan doe je misschien ook wel stomme dingen. Het gaat erom dat een tarief rechtvaardig en goed is. Het was crisis en je zoekt dan een werkwijze met respect naar alle partijen, en dat zou de dienstverlening alleen maar ten goede komen.”
Van Megen verwacht niet dat de NMa hem nog een keer zal horen. “We hebben echt alles wel besproken.”