De wereldwijde olieprijzen daalden afgelopen week, waarbij beide benchmarks op weekbasis verlies lieten zien. Brent Crude zakte met 3,1 procent naar $72,94 per vat, terwijl WTI (West Texas Intermediate) de week afsloot op $68,00, een daling van 4,8 procent.
De prijzen stonden onder druk door de zevende opeenvolgende neerwaartse bijstelling van de verwachte olieprijzen voor 2025. Waar in oktober nog een gemiddelde prijs van $76,61 per vat werd voorspeld, is deze inmiddels verlaagd naar $74,53 per vat. Naast de bijgestelde verwachtingen speelde ook de zwakkere wereldeconomie een rol. Zorgen over een mogelijke productieverhoging door OPEC+ drukten de prijzen verder.
Hoewel China een stimuleringspakket heeft aangekondigd, blijft de markt bezorgd over de dalende importcijfers van het land. De tijdelijke opleving door het stimuleringspakket weegt niet op tegen de structurele economische problemen waarmee China momenteel kampt.
Op 5 december komen de OPEC+ landen bijeen om te bespreken of een verdere productiebeperking noodzakelijk is. De huidige productiebeperkingen zijn dit jaar al meerdere keren verlengd, maar hebben niet het gewenste effect gehad.
Ondertussen maakt de markt zich zorgen over de structureel verzwakkende wereldeconomie en de afnemende vraag van eindgebruikers. De huidige maatregelen bieden slechts tijdelijke verlichting en dragen bij aan de onzekerheid in de oliemarkt, terwijl de structurele problemen op de achtergrond blijven drukken op de prijsontwikkeling.
ARA
De vrachttarieven in het ARA-gebied hebben voor de tweede week op rij hun dalende trend voortgezet. De markt staat onder neerwaartse druk door een afnemende vraag naar zowel transport als olieproducten.
Het recente ontgassingsverbod heeft geleid tot sterkere fluctuaties in de premies voor verschillende productcategorieën. Zo daalde de premie voor lichte producten, zoals nafta en reformaat, afgelopen week, terwijl de premie voor distillaten, zoals diesel en gasolie, juist steeg. Ondanks deze verschillen hebben schepen meer moeite om geschikt werk te vinden, waardoor een aantal zonder geplande reis het weekend inging.
Rijn
De vrachttarieven op de Rijn zijn voor de tweede week op rij verder gedaald. Door de backwardation (de huidige prijs is hoger is dan die voor levering in de toekomst) in de markt wordt het importeren van olie minder aantrekkelijk. Dus kiezen veel marktspelers ervoor om eerst hun voorraden aan te spreken.
Tegelijkertijd zorgen de hogere waterstanden en de dalende vrachttarieven ervoor dat de meeste partijen een afwachtende houding aannemen en uitsluitend noodzakelijke import uitvoeren.
Door Emiel de Barbanson van Spotbarge, specialist in marktinformatie voor de binnentankvaart
Weekoverzicht tankvaarttarieven – 2 december 2024
ARA 1.500-8.000 ton (prijs per ton) | gemiddeld | laagste tarief | hoogste tarief |
vletwerk | €2,36 | €1,80 | €2,75 |
Rotterdam-Antwerpen/Amsterdam | €3,28 | €2,80 | €3,75 |
Antwerpen-Amsterdam | €4,27 | €3,80 | €4,75 |
Vlissingen-Antwerpen | €3,71 | €3,60 | €4,10 |
Vlissingen-Rotterdam | €3,94 | €3,90 | €4,25 |
Vlissingen-Amsterdam | €4,94 | €4,90 | €5,08 |
Gent-Vlissingen | €3,69 | €3,70 | €4,01 |
Gent-Antwerpen | €4,02 | €4,00 | €4,25 |
Gent-Rotterdam | €4,52 | €4,30 | €4,63 |
Gent-Amsterdam | €5,13 | €5,00 | €5,60 |
Rijn 0 – 3.000 ton (prijs per ton) | gemiddeld | gasolie | benzine |
Duisburg | €10,50 | €10,00 | €11,00 |
Dortmund | €12,55 | €12,55 | – |
Keulen | €14,60 | €14,10 | €15,10 |
Koblenz | €16,00 | €16,00 | – |
Frankfurt | €20,68 | €20,68 | – |
Mannheim | €21,30 | €20,80 | €21,80 |
Karlsruhe | €21,84 | €21,34 | €22,34 |
Straatsburg | €24,10 | €23,60 | €24,60 |
Bazel EUR | €26,81 | €26,31 | €27,31 |
Bazel CHF | 24,95 | 24,45 | 25,45 |