- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsAlle hens aan dek: steun voor promotie aantrekkelijke sector

Alle hens aan dek: steun voor promotie aantrekkelijke sector

- Advertentie -

Delen

Ondanks diversiteit, vrijheid, duurzaamheid en carrièremogelijkheden in de maritieme branche, is deze nog onvoldoende in beeld bij scholieren, werkzoekenden en werkenden. 

Met als doel de binnenvaart zichtbaarder maken, hielden de ambassadeurs van Wereld van de Binnenvaart Frans van Weert en Karel Uyldert op woensdag 23 februari hun gehoor voor dat het promoten van de maritieme wereld geld kost en steun verdient. Die dag lag mps Treasure van Scylla langszij de Dordtse Merwekade. Dat was het podium waar scheepvaartondernemers, en vertegenwoordigers van rederijen, de cruisevaart, verzekeraars, scholen en opleidingsinstituten zich verzamelden om te zien hoe de vlag erbij hangt als het gaat om (de werving van) potentiële werknemers. 

Arbeidsmarkt

Reeds jaren is het bij organisatie Wereld van de Binnenvaart alle hens aan dek om de branche onder meer via social media, film en video, op lagere scholen, in het voortgezet onderwijs, op beurzen en met presentaties te promoten! 

Op de Nederlandse arbeidsmarkt is de concurrentie groot. Iedere partij zoekt aandacht voor de eigen branche. Er zijn meer banen dan werkzoekenden. Om je als specifieke sector in deze concurrentie te onderscheiden is een slimme aanpak nodig en moet je de medewerker wat bieden. Passiviteit hierin is naïef. Investering in en aandacht voor aankomende collega’s betaalt zich uit.

Bijdrage  

Het merendeel van de aanwezige binnenvaartondernemers gaf aan collectieve promotie heel belangrijk te vinden en was ook bereid in verhouding naar de grootte van hun bedrijf bij te dragen. Ook de aanwezige Duitse ondernemer Martin Deymann loopt er met zijn gelijknamige firma warm voor. 

Om zoden aan de dijk te zetten is er jaarlijks 500.000 euro nodig voor de promotie. Veel geld, maar deel het met vele belanghebbenden en het is peanuts. Er komt een raad van toezicht die toetst of de gelden goed en voor de doelstelling worden gebruikt.

Gastspreker Sultan Çelik van het UWV wees op de mogelijkheid dat binnenvaartondernemers gebruik kunnen maken van het uitvoeringsinstituut. Sinds kort is deze organisatie landelijk op de hoogte van de werksituatie en het aanbod in de binnenvaart. 

Wereld van de Binnenvaart daagt mensen uit de overstap naar de binnenvaart te maken, zorgt dat scheepvaart wordt ingebed in het onderwijs, laat jongeren kennis maken met het leven en werken aan boord van een schip, laat mbo-studenten en ouders kennismaken met de kansen die de scheepvaart te bieden heeft. De organisatie inspireert en geeft twijfelaars een motief. 

Van Weert en Uyldert waren tevreden over de opkomst. Ze riepen collega-ondernemers op ook aan te haken bij de collectieve promotie. Alleen samen kan het lukken, geef de ambassadeurs de lengte.

Door Johan de Witte

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -