AIS: hoe lang pikken we het nog?

0

Een relaas over wat ook u kan overkomen.

Vorig jaar kregen wij in Nienburg aan de kade een bekeuring van 55 euro omdat de AIS niet uitzond tijdens het weekend en de bemanning thuis was. Betekent dit dat er altijd iemand aan boord moet blijven? Als je thuis bent, kun je de AIS niet controleren; de site Marinetraffic en andere zijn niet gegarandeerd correct. Het hele systeem trouwens niet; als jouw buurman jou niet ziet, betekent dit dan dat jouw AIS niet werkt of dat zijn AIS niet ontvangt?
Ook hebben wij, omdat de accu’s het over een lang weekend niet volhouden, zonnepanelen geplaatst. Kosten inclusief montage en regelaar 2.400 euro.

Deze week waren wij onderweg op het Mittelandkanaal toen bij Haldensleben wederom de AIS niet zou werken. Het apparaat gaf geen storing, in het scherm stond OK, om de zoveel tijd lichtten ‘TX’ en ‘RX’ op en GPS was aanwezig. Ook konden wij alle schepen zien en volgen op de ECDIS. Hoe het ook zij, anderen konden ons niet zien. Vreselijk natuurlijk, op klaarlichte dag op het Mittelandkanaal.

Wij mochten niet verder varen van de waterpolitie Haldensleben, ofschoon de ponton die we duwden ook een werkende AIS had. Maar nee, de achterste boot moest AIS hebben. Oja, ook de afmeting die deze AIS uitzond, was niet goed; de breedte was oké, maar de ingestelde lengte 14,50 meter te kort. Doordat dit een ander merk was, wisten mijn mensen niet hoe ze dit goed konden instellen.

Ja, als je op het Mittelandkanaal of waar dan ook een schip oploopt of tegemoet vaart en hij is 14,50 meter langer dan aangegeven, ontstaat natuurlijk een levensgevaarlijke situatie. Ook het punt van uitzenden is cruciaal; als er nog 14,50 meter meer achter dit punt zit, kun je zomaar een aanvaring hebben… Volgens mij denkt de commissie die dit alles bedacht heeft dat de schipper verstandelijk beperkt is.

Maar goed, we mochten dus niet meer verder varen. Vervolgens heb ik een bedrijf gebeld om de AIS te repareren. 216 euro verder was het probleem nog niet opgelost. De monteur kon het niet repareren en een leen-AIS had hij niet beschikbaar. Overigens was ook hij van mening dat het apparaat het gewoon moest doen – maar het deed het niet.

De andere dag (zondagmorgen) in de auto gestapt en naar Maagdenburg gereden met een andere AIS. Veertien uur later was ik terug en een illusie armer. Ook deze deed het niet, ofschoon ook hij aangaf wél te functioneren.

De waterpolitie had aangegeven dat ze aan de volgende politiepost, in Burg, zouden doorgeven dat onze AIS niet werkte. Dus dat het consequenties zou hebben als we verder voeren.

Tegen de bemanning heb ik gezegd dat ze maandagmorgen toch maar gewoon moesten gaan varen. Ik hoopte erop dat de volgende politiepost ons weer zou aanhouden. Helaas voeren ze gewoon voorbij… Of zou de AIS op dat moment gewoon gewerkt hebben? We zullen het nooit weten.

Om mijzelf in te dekken had ik de leverancier uit Duisburg gevraagd om met een nieuwe AIS, antenne en GPS naar, inmiddels, Genthin te rijden. Totale kosten van deze actie: 3.772,50 exclusief btw. Als ik mijn eigen rit op zondag tegen dezelfde kosten doorreken, komt hier nog 2.637,50 bij. Totaal 9.081 euro. (kopieën van de facturen zijn in het bezit van de redactie.)

Ik vraag me af hoe de Wasserschutz controleert of een AIS werkt. Hebben zij daar een apart opsporingsmiddel voor dat als zodanig is toegelaten? Of kijken ze gewoon op hun eigen AIS. Zoals eerder opgemerkt: wiens AIS werkt er op dat moment niet: de zender of de ontvanger?

Waarom moet overigens een AIS aanstaan als je stilligt? Kun je zien of er nog een ligplaats vrij is, wordt gezegd. Oja? Wat dan als er een duwbak, ponton of ander vaartuig zonder eigen voortstuwing ligt. Die hoeven namelijk geen AIS te hebben.

Al met al is AIS een leuk speeltje, waar je als je geluk hebt op kunt zien waar je concurrent vaart. Misschien kun je een schip bij naam oproepen als jij of hij niet weet waar je vaart. Maar gebruik het vooral niet als navigatiemiddel…Dat kan natuurlijk ook niet, doordat je nooit zeker weet of die van jou zelf of die van de ander werkt.

Ik stel voor, omdat het levensgevaarlijk is om zonder AIS te varen, iedere vijf minuten een verkeerspost of andere officiële instantie op te roepen, om dan te vragen of je AIS het nog doet. Als de post er flauw van wordt, vraag je gewoon of hij de verantwoording neemt als er een vreselijk ongeluk gebeurt.
Ik denk dat als we dit allen een dag gedaan hebben de AIS teruggebracht wordt tot wat het is: ‘een speeltje’.

Thijs Broekmeulen

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.