De aanleg van de 3e kolk Beatrixsluis is ver gevorderd. Vóórdat begin 2019 de eerste schepen kunnen schutten, moet er nog wel heel wat gebeuren. Rijkswaterstaat en aannemerscombinatie Sas van Vreeswijk zijn begonnen aan de laatste werkzaamheden. Naar verwachting gaat de 3e kolk in februari 2019 open.
De verbreding van het Lekkanaal is vrijwel af. Er staat water in de 3e kolk; de vier roldeuren zijn geplaatst. Na plaatsing zijn daar nog allerlei onderdelen op gemonteerd. Rijkswaterstaat en Sas van Vreeswijk werken nu hard aan de systemen die ervoor moeten zorgen dat de roldeuren feilloos gaan werken. Hierbij horen duizenden testen.
De 3e kolk wordt vanaf de openstelling bediend vanuit de voormalige dienstwoningen: de witte huisjes. Deze zijn gerenoveerd, van binnen omgebouwd tot bedienruimte en worden nu verder ingericht. Langs de 3e kolk worden in de wintermaanden zaken als verlichting, camera’s, de omroepinstallatie, leuningen en hekwerken geïnstalleerd.
Naar verwachting kan de 3e kolk in februari 2019 open. Na ingebruikname volgt een proefperiode van twee weken waarin op doordeweekse dagen alle drie de kolken in bedrijf zijn. Daarna krijgen de twee bestaande sluiskolken (kolk 1 en 2) in twee fases een flinke renovatie.
Renovatie oude kolken
De eerste renovatiefase is gericht op het technische systeem in de heftorens en op de kolkwanden. Kolk 1 en 2 zijn om de beurt zes tot acht weken gestremd. Het gaat om betonherstel aan de kolkwanden, het vervangen van de tachtig jaar oude machinerie in de heftorens en om de ombouw naar het nieuwe besturings- en bedieningssysteem.
Aan het einde van deze fase (juni 2019) integreert Sas van Vreeswijk het bediensysteem van de bestaande kolken in het nieuwe systeem (en verhuist ook de bediening van kolk 1 en 2 naar de witte huisjes). Dan volgt het ‘eindexamen’ van alle tests: de Site Integration Test (SIT). Alles moet goed op elkaar zijn afgestemd en de interactie tussen de verschillende onderdelen moet helemaal goed verlopen.
Tijdens de SIT is het volledige sluiscomplex twee keer gestremd. Deze volledige stremming is van 25 mei 20.00 uur tot 26 mei 08.00 uur en van 31 mei 22.00 uur tot 2 juni 08.00 uur. Het weekend van 7 juni 22.00 uur tot 9 juni 08.00 uur is het reserveweekend.
Afbreken
Na deze test wordt het bestaande bediengebouw (inclusief de loopbrug) afgebroken en volgt een tweede renovatiefase van de bestaande kolken en ook van de langzaamverkeersbrug die over beide kolken loopt.
In deze fase worden de rol- en geleidewielen van de bestaande hefdeuren verbeterd. Dat systeem zorgt ervoor dat de deur soepel los komt van zijn sponning, respectievelijk er soepel invalt. Kolk 1 en 2 zijn hiervoor om de beurt ongeveer vijf weken gestremd. De brug krijgt gelijktijdig een grote onderhoudsbeurt en wordt hiervoor tijdelijk hoger gelegd. Voor voetgangers en fietsers komt gedurende deze werkzaamheden een hulpbrug.
Ligplaatsen
Ondertussen wordt ook gewerkt aan de verdere inrichting van het terrein. In februari en maart worden de laatste bomen geplant. Ook de definitieve wegen en fietspaden worden aangelegd.
Nog vóór de feestdagen is een deel van de omliggende wegen geasfalteerd. Dan gaan de Lekdijk en de Achterweg tot net iets voor het buitenhoofd open (indien de weersomstandigheden gunstig genoeg zijn voor het asfalteren). De laatste wegen en fietspaden zijn in mei of juni helemaal klaar.
In het tweede kwartaal van 2019 denkt Rijkswaterstaat alle ligplaatsen ten noorden van de sluis voor de scheepvaart beschikbaar te stellen.
Twee kolken beschikbaar
Tijdens de opknapbeurten van kolk 1 en 2 zijn bijna altijd twee van de drie kolken beschikbaar voor de scheepvaart. In een aantal weekenden van belangrijke testen is slechts één kolk beschikbaar en tijdens de SIT is het gehele complex gestremd.
Na de tweede renovatie zijn vanaf de (na)zomer van 2019 alle drie de kolken beschikbaar. Da is ook de vaargeul op extra diepte voor de scheepvaart.
foto: Rijkswaterstaat