- Advertentie -
- Advertentie -
HomeRubriekAflevering 2: aan welke eisen moet navigatieverlichting voldoen? 

Aflevering 2: aan welke eisen moet navigatieverlichting voldoen? [Veilig & Vast]

- Advertentie -

Delen


In deze bijdrage wil ik beginnen om een en ander te verduidelijken. In het eerste deel heb ik gesproken over de schepen die goedgekeurde navigatielantaarns moeten hebben. Daarbij zijn de recreatievaartuigen – deze vallen onder klein schip – abusievelijk niet genoemd. Ook zij moeten goedgekeurde lantaarns hebben.

Na in de vorige aflevering ingegaan te zijn op de huidige keuringseisen kijk ik nu naar de toekomst. In de lijst met goedgekeurde navigatielampen zijn uitsluitend de lantaarns met de ‘normale’ gloeilampen opgenomen en dus geen LED-lampen. Nu is de vraag: mogen LED-lampen voorzien van een bajonetaansluiting in de bestaande navigatielantaarns worden gebruikt?
Ze zijn niet in de CCR-lijst terug te vinden. Dus: of ze zijn nog niet goedgekeurd of de lijst loopt achter. Dat laatste zou door de data waarop de goedkeuringen zijn verleend, heel goed zou kunnen. De laatste datum is die van een type gloeilamp en dateert alweer van 2000.

Dan maar weer contact opnemen met de Nederlandse fabrikant van navigatieverlichting. Deze kan in eerste instantie mededelen dat er tot op heden geen LED-lantaarns en/of -lampen zijn goedgekeurd.
Maar nu de vraag of dit in de nabije toekomst misschien wel het geval zou kunnen zijn: Eerst wijst de fabrikant erop dat een niet goedgekeurde gloeilamp in een navigatielantaarn niet mag. De reden hiervoor is dat de lichtsterkte, de kleur enzovoort kunnen afwijken waardoor niet aan de voorschriften wordt voldaan. Ook de positie van het brandpunt van de gloeilamp ten opzichte van het prisma in het lantaarnglas is in deze heel belangrijk. Het zal een geheel andere lantaarn moeten worden; dus huis gecombineerd met LED-lamp.
Maar nog veel nadrukkelijker is de woordvoerder van de fabrikant als het gaat om het gebruik van LED-gloeilampen in een normale navigatielantaarn.
Ook al heft een LED-lamp een zelfde fitting als de normale gloeilamp, dan nog mag die niet worden gebruikt. Niet alleen omdat de goedkeuring ontbreekt, maar ook omdat de combinatie niet aan de eisen voor navigatielantaarns kan voldoen. Op mijn verzoek hebben ze een LED-lampje getest en het blijkt dat de lichtsterkte ongeveer een derde is van de voor navigatieverlichting vereiste lichtsterkte.
Dit kan nooit de bedoeling zijn, want de vereiste lichtsterkte is er juist om gezien te worden.

Na lang internationaal overleg is men er in geslaagd om de eisen voor LED-navigatielantaarns op te stellen. In tegenstelling tot het huidige besluit zal in de toekomst in de regelgeving worden verwezen naar een Europese Norm, waarin de goedkeuringseisen zijn opgenomen.
In ieder geval is de wijziging in de najaarszitting van de CCR aangenomen. De tekst verwijst dan in artikel 1.01 onder de letters t), u) en v) naar de Europese Norm EN 14744: 2006. Tevens wordt in dit zelfde document gesteld dat in artikel 3.02 onder 2 de tekst als volgt gewijzigd wordt:
‘Er mogen slechts navigatielantaarns worden gebruikt,
a. waarvan de lantaarnhuizen, de uitrusting en de lichtbronnen het keurmerk dragen, voorgeschreven in de Richtlijn 96/98/EG van de Raad van 20 december 1996 met betrekking tot de scheepsuitrusting, gewijzigd door de Richtlijn 2008/67/EG van de Commissie van 30 juni 2008 en
b. waarvan de lichten voor wat betreft hun horizontale uitstraling, kleur en sterkte in overstemming zijn met de voorschriften in deze richtlijn.’

De hier genoemde wijziging zal ook plaats vinden in artikel 7.05 van het ROSR. Hierdoor zal het bestaande Besluit Typegoedkeuring Navigatielantaarns Rijnvaart 1990 moeten komen te vervallen, ofschoon dat in het wijzigingsbesluit niet is terug te vinden.
Als je de Richtlijn leest, zou je in verwarring kunnen raken, aangezien de titel is:
‘RICHTLIJN 2008/67/EG VAN DE COMMISSIE van 30 juni 2008 tot wijziging van Richtlijn 96/98/EG van de Raad inzake uitrusting van zeeschepen.’
Over de binnenvaart staat in deze richtlijn totaal niets geschreven. Wel de verwijzing naar de keuringsnorm en daar gaat het om. En de keuringsnorm is zowel voor binnenvaart- als zeeschepen.

De hierboven genoemde wijziging gaat op 1 december 2009 in werking, maar voor de bestaande lantaarns is er een overgangsregeling aangenomen. Deze houdt in dat de lantaarns en de gloeilampen die voldoen aan de op 30 november 2009 geldende voorschriften, verder gebruikt mogen worden.

In de volgende aflevering vertel ik iets over de huidige stand van zaken bij LED-verlichting.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -