De binnenvaart verliest volgens schattingen van het Bureau Voorlichting Binnenvaart zo’n 300.000 euro per dag als gevolg van de stremming door de aanvaring bij de stuw in Grave. Die duurt nu al een week. Ook meerdere bedrijven in Zuid-Nederland lopen grote financiële schade op.
De Schepen moeten hun lading nu met een flinke omweg door België of Noord-Brabant vervoeren. Dat kost niet alleen tijd, maar ook extra kosten. Ook voor verladers. Onder andere Sabic en DSM in Sittard-Geleen, OCI Nitrogen in Stein en Sappi Maastricht kunnen veel minder spullen naar hun klanten brengen. Autofabriek VDL Nedcar in Born krijgt diverse onderdelen niet die nodig zijn voor de assemblage van auto’s.
De leiding van de Barge Terminal Born heeft deze week overlegd met Rijkswaterstaat. Directeur Verstoep: “We kijken of we de schepen via het zuiden kunnen ontsluiten, via het Albertkanaal. Dat is wel een tijdelijke oplossing om in beweging te blijven.”
Grind
Volgens dagblad De Limburger staan de containerbedrijven in Venlo voor een dilemma. Als de stremming langer gaat duren, dan moet er voor een duurder alternatief gekozen worden: per spoor of over de weg. In enkele gevallen moest die keuze al worden gemaakt. Zoals voor koelcontainers met fruit.
De haven van Heyen bij Gennep is helemaal afgesloten voor de scheepvaart. De haven is onbereikbaar voor schepen die er gewoonlijk komen om grind te laden. De grindwinning is zelfs stilgelegd. De producenten van het Grensmaasproject hebben geen alternatief: zij kunnen hun grind niet afvoeren per vrachtauto, omdat er strikte afspraken zijn met het oog op de belasting van milieu en omwonenden.
Financiële schade
Het is niet duidelijk wie voor de financiële schade gaat opdraaien. Schippers moeten zich waarschijnlijk tot hun verzekeraar richten. Als de stremming voortduurt, lopen de kosten huizenhoog op.
Ook voor de verladers. Zij willen van Rijkswaterstaat één ding weten: wanneer kunnen onze schepen weer op de Maas varen?