Actieplan (én geld!) voor West-Duitse kanalen

0
Vlnr: Andreas Scheuer, Hendrik Wüst en Hans-Heinrich Witte. (Foto: VM/Ralph Sondermann)

De komende tien jaar wil Duitsland 1,5 miljard euro investeren in de West-Duitse kanalen. Dat geld is nodig voor onderhoud en vernieuwing en het wegwerken van knelpunten voor de binnenvaart.

In een nieuw actieplan beschrijft de Generaldirektion Wasserstraßen und Schifffahrt (GDWS) welke maatregelen nodig zijn. Verkeersminister Andreas Scheuer en GDWS-voorzitter Hans-Heinrich Witte hebben het plan begin juli overhandigd aan Hendrik Wüst, verkeersminister in Noordrijn-Westfalen.

200 maatregelen

Andreas Scheuer wil zich er sterk voor te maken dat de komende jaren voldoende budget is voor de vaarwegen. Dat is nodig om de modal shift van de weg naar het water te kunnen maken. Het actieplan omvat zo’n 200 bouwmaatregelen, maar ook adviezen voor de externe communicatie hierover en innovatieve planningstools.

Voor de vaarwegbeheerder heeft het storingsvrij functioneren van de infrastructuur de hoogste prioriteit. GDWS-topman Witte: “Zo verhogen we de planzekerheid voor de industrie, verladers en binnenvaartondernemers.”

Uitvoeren

Om maatregelen te kunnen uitvoeren zijn naast middelen ook mensen nodig. De regering in Noordrijn-Westfalen heeft zich hard gemaakt voor extra personeel bij de vaarwegbeheerder. Voor vaarwegprojecten in NRW zijn tachtig extra banen gecreëerd. “Mooi dat de federale overheid nu ook een actieplan heeft dat inzicht biedt in de noodzakelijke werkzaamheden”, aldus minister Wüst.

De Duitse kanalen verbinden de binnenhavens en economische clusters in het Ruhrgebied met de Rijn en de Noord- en Oostzeehavens. Het Wesel-Datteln-kanaal en het Rhein-Herne-kanaal zijn na de Rijn de belangrijkste vaarwegen in Duitsland.

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.