- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwHanne W heeft das gewisse Etwas

Hanne W heeft das gewisse Etwas

- Advertentie -

Delen

Mts Hanne W heeft een gracieuze lijn, draagt uitstekend, loopt als een haas en bezit een Kanal- en Neckar-fähige reputatie. Loepzuiver in de spanten, strak tot onder de platen, voorzien van modern eigentijdse inrichting en geconserveerd als een pleziervaartuig, geven de Hanne W das gewisse Etwas! Dit type Neckartal is compleet geleverd door
Rensen-Driessen Shipbuilding BV, dat het casco liet bouwen in Turnu Severin. Dolderman Motoren BV realiseerde het tot een veilige en comfortabel werkbare tanker.

Met als afmetingen 86 x 10,50 meter en meer dan 1.400 ton draagvermogen op 2,80 meter diepgang is de Hanne W de onovertroffen vervanging voor enkelwandig tankers van 86 meter! Een tonnenmaat waarmee Stetra in Ludwigshaven uit de voeten kan naar elke bestemming.
‘We varen altijd al voor Stetra. Gerhard en Otto kennen we reeds als bevrachters van OTEX,’ vertelt eigenaar Günter Wöhrle.

(foto’s Johan de Witte)

Is dit uw eerste nieuwbouw ervaring. ‘Nee, de eerste was een nieuwbouw voor de firma Waibel destijds in Neckarsteinach. Dit is onze eigen eerste nieuwbouw, waarbij mijn zoon Sebastian is eingestiegen. In ‘96 kochten we de Hanne W (gewezen Alchemist Kiel). Ons vaargebied is veelal Neckar en af en toe naar Antwerpen.’
Hoe heeft u deze Dolderman-afbouw ervaren? ‘Fundierte Fachkenntnisse, jeder ist hilfsbereit, eine wertvolle Zeit und hatten auch noch Spaß! Wir sind zufrieden und haben Komplexität vermieden, was gut ist soll man nicht ändern. Insbesondere haben wir ein Dankeschön für Henk de Vries, der mit seinem Erfahrung der Ausführung hat angesteuert.’
Dit casco is gebouwd onder regie van Wim Driessen. Kijken naar de spiegel en plaatvoering maakt klasse duidelijk. Geen slijptol is er aan te pas gekomen, afwerking perfect. Dekken strak, laswerk als een streep! De Hanne W heeft een scheepsbouwkwaliteit om van te genieten. Een uitstekende werf!

Installatie-voorbereid
Wim Driessen: ‘We zorgen dat casco’s zo veel mogelijk installatie-voorbereid naar de afbouwwerf komen. Dat spaart tijd en geld. We bouwden reeds een mooi aantal Moneymakers. Model en uitvoering is al jaren doorontwikkeld. Het is maatvast en afbouwvriendelijk, waar bij iedere afbouw toch weer vernieuwing wordt aangebracht, zoals nu bijvoorbeeld een aanpassing aan het leidingwerk voor sneller laden/lossen! Het gaat meer en meer om de details.‘
‘Bij Scheepswerf ‘t Ambacht gaan we nog even op de helling voor de onderwater-equipment. Daarna installeert Dolderman Motoren BV en ligt daarbij stevig op koers.’
Natuurlijk is er een Caterpillar 3508 van 1.115 pk voor de voorstuwing. Er wordt gestuurd met Van der Velden-roeren. De kopschroef heeft het Verhaar Omega-label. PSI installeerde het leidingwerk, EPS de Bornemann-pompen. Kampers leverde de stuurhut. Meuhlhan heeft dit type C gestraald en gecoat. Werkina realiseerde alle elektrische functies. Verveer timmerde comfort en VE-Screen Woning en Scheepsstoffering heeft ingericht, de firma die binnenkort een nieuw bedrijfspand opent.

Bovenrijn
Aan de sympathieke Günter Wöhrle (66) naar het begin van zijn carrière vragen is lezen in het boek Oberrheingeschichte. Geboren in Helmlingen, voor Schlosser geleerd en werkzaam stapt hij wegens Pleite van z’n firma aan boord van ms Heike onderweg met Kies naar de Neckar. Na tien jaar bij Waibel, voer hij wegens ziekte van zijn vrouw als loods. Z’n echtgenote verloor de strijd. Met drie kinderen thuis was het niet makkelijk. Later voer hij op verschillende schepen, huurde er nog één en in 1994 werd hij eigenaar van de Hanne W.
Hannelore is zijn huidige partner, door haar drie kinderen groeide het gezin, waarvan de jongste nu met een smile aan dek loopt van de nieuwe Hanne W.

Circusnummer
‘Die loodsenperiode was niet makkelijk. Veel uren en weinig slaap.’ In die tijd kreeg de Bovenrijn met zijn grilligheid onvoorwaardelijk respect van schippers. In Philipsburg tot voorbij de 390 of langs Sondenheim en Leimersheim werden geen grappen gemaakt in de stuurhut! Dan kreeg je de oliehaven en Rappenwörth van 357 tot 358, Wantzenau en Kehlerhaven nog voor je kiezen, vooraleer je weer eens aan ontspanning toekwam.
Aan Lauterbourg op de 351.20 in de daalvaart rond met een ankertje, was een circusnummer. Achteruit een haven in of kop-voor waren spektakelstukken die een loods moest hebben voorgedaan alvorens jij het durfde. Roetdonker en stil was de nacht, uitgezonderd het ruisen van eeuwig rollend grind over de bodem, wanneer je voor een paar uur de kooi indook.
Door mist overvallen in de daalvaart, aan de nering van een krib of grond je koers bepalen was puur loodsenwerk! Boomtoppen of grind door de schroef waren bakens voor exacte plaatsbepaling. Als een geestverschijning openbaarde zich soms een stukje havenmond of Rijn om zich daarna te verhullen in de nevel, met achterlaten van de zenuwen, veelal in een te kleine stuurhut. Een bochtaanwijzer uit de dump was dan een hele luxe! Evenwel was de Maxauer brug op de eerste Kelvin Hughes ook een catastrofe.

‘Het vaarwater en de schepen zijn totaal veranderd, niettemin blijft het voor de huidige generatie eveneens opletten in de Bovenrijn’, volgens Günter. Wanneer hij thuis is in Greffern-Rheinmunster, laat hij Hannelore wel eens even alleen. Dan stapt hij op z’n Harley en puft op z’n gemak door het Schwarzwald.

(Johan de Witte) 


Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -