- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwHavenbedrijf Amsterdam kiest voor duurzame Damen-vaartuigen

Havenbedrijf Amsterdam kiest voor duurzame Damen-vaartuigen

- Advertentie -

Delen

Havenbedrijf Amsterdam NV heeft twee nieuwe patrouillevaartuigen in de vaart genomen: de PA 1 Castor en de PA 5 Pollux. De vaartuigen vervangen de PA 7 Hephastos en de PA 8 Poseidon. De schepen zijn gebouwd bij Damen Shipyards 
Gorinchem en zijn van het type Stan Tug 1907. In februari 2010 nam het havenbedrijf het eerste schip van dit type in gebruik, de PA 4 Athena.

Doopvrouwen Dertje Meijer en Janine van Oosten brengen samen met de andere betrokken een toost uit op de nieuwe patrouillevaartuigen. (foto’s E.J. Bruinekool Fotografie)

Koen Overtoom, COO Chief Operations Officer van Havenbedrijf Amsterdam, hield een korte toespraak over de naamgeving van beide schepen. De namen zijn gebaseerd op de Griekse mythologie en het ontstaan van de onsterfelijke kinderen van Zeus: Castor en Pollux. Overtoom was bijzonder verheugd de twee schepen te kunnen overdragen aan de havenmeester. “We zijn als haven druk bezig om een duurzaam bedrijf te worden. Eén van de eerste zaken is je eigen bedrijfsvoering duurzaam te maken. Dat kan met deze nieuwe schepen, die zeer duurzaam zijn.”

Voorraadschepen
Na de toespraak van Overtoom doopte Dertje Meijer, CEO Havenbedrijf Amsterdam, de Pollux en Janine van Oosten, de Rijkshavenmeester de Castor. Vervolgens werden de schepen door Damen Shipyards Gorinchem officieel overgedragen. Jeroen Ranzijn, woordvoerder van Havenbedrijf Amsterdam, stelde: “Het Havenbedrijf Amsterdam heeft gezien de ervaringen met de PA4 Damen Shipyards Gorinchem wederom gekozen als meest geschikte partij voor de nieuw te bouwen schepen. Dit blijkt ook uit de plezierige samenwerking na de order vorig jaar februari.”
Roel van Eijle, sales manager Benelux van Damen Shipyards Gorinchem zei: “Dit zijn voorraadschepen voor ons die wij snel kunnen leveren, hoewel beiden schepen wel diverse aanpassingen hebben gehad en niet helemaal standaard zijn.” Enkele van de aanpassingen zijn een eigen motor voor de brandblusinstallatie, het stuurhuis met de lessenaar en de extra verschansingpoorten om makkelijker over te stappen op andere schepen.”

Thorn-D
De PA 4 is een zelfde type schip. “Wij hebben van dit schip het gebruik geïnventariseerd en geëva­lueerd en de gevonden verbeteringen hebben we op deze nieuwe schepen geïmplementeerd. Eveneens zijn de nieuwste technieken door Damen Shipyards Gorinchem op verzoek van Havenbedrijf Amsterdam gebruikt. Als proef is de PA 5 uitgerust met een nieuw soort antifouling folie.”
Damen Shipyards Gorinchem en Havenbedrijf Amsterdam zijn met deze twee nieuwe schepen gestart met een pilot project voor Thorn-D, een relatief nieuw aangroeiwerend folie, dat op het gedeelte onder de waterlijn van de scheepshuid wordt aangebracht. De basisgedachte achter Thorn-D is dat een combinatie van afstoten en beweging van Thorn-D vezels de scheepshuid onaantrekkelijk maken voor organismen om zich te vestigen. De houdbaarheid van de folie is vijf jaar. Dat is veel langer dan de houdbaarheid van normale antifouling-verf.
“De PA 5 waarop de folie is aangebracht en de PA 1 met conventionele antifouling-verf varen dezelfde periode in hetzelfde vaargebied”, zegt Willem Spoelstra, manager Toezicht Milieu en Veiligheid van de Nautische Sector van Havenbedrijf Amsterdam. “De looptijd van de pilot is één jaar met de afspraak dat we minstens twee jaar geen problemen ondervinden met de folie.”

Garanties
Er zijn garanties afgegeven over de houdbaarheid en dergelijke. Het aanbrengen van de folie duurt voor de werf twee dagen, wat langer is dan het aanbrengen van antifouling-verf. “De grote winst zit echter in feit dat de folie beter werkt en er langer op blijft zitten”, volgens Eijle.
De afmetingen van de patrouillevaartuigen zijn: lengte 19,64 meter, breedte 7,94 meter, diepte 3,39 meter. Ze hebben twee Caterpillar C18 TA Acert/A-motoren, totaal 896 kW bij 1800 toeren. De voortstuwingstrein is optimaal afgesteld op het vaarprofiel van het Havenbedrijf Amsterdam en voldoet aan IMO Tier II.
De kopschroef heeft een vermogen van 55 kW. De externe blusinstallatie wordt gevoed door een Caterpillar C18 TA Acert met 900 kubieke meter per uur.

(Evert Bruinekool)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -