- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwMs Sennerplaat: vlootvernieuwing Overmeer stevig ingezet

Ms Sennerplaat: vlootvernieuwing Overmeer stevig ingezet

- Advertentie -

Delen

In evenwicht met het tempo waarmee de rupskraan met zijn grijper de ‘proefvaart’-lading uit het ruim van het schip haalt, kan er binnen de rij wachtende vrachtauto’s langs de kade van de Kolenhaven in Genk steeds eentje een plaatsje opschuiven. En volgens goed gebruik gaat het de bemanning nooit snel genoeg; ze kijken al weer uit naar de nieuwe reis met het nieuwe schip.

(foto Hans Heiligers)

Beneden in de woning wachten ons gezelligheid en koffie; je voelt je daar meteen thuis. Verantwoordelijk smaakmaker daarvoor is Marylou Overmeer die haar ideeën samen met Engelaer Scheepsinterieur volledig in praktijk bracht. Kapitein Rudy Boonstra (32) zit tegenover ons, geflankeerd door walkapitein Robert Weteling van de Overmeer Transport Group en stuurman Jeroen Otto. Boonstra is geboren in Dokkum en op de binnenvaart opgegroeid. Zijn ouders doen dit reisje mee.
Nadat Rudy in Harlingen zijn opleiding voltooide, zette hij op zijn 18e jaar als leerlingmatroos de eerste stappen van zijn carriere op de EWT 107. Vol ongeduld behaalde hij op de leeftijd van 21 zijn Rijnpatent, waarna hij werd bevorderd tot stuurman. Na een aantal jaren stapte hij over op de Century, waar hij de kneepjes van het vak leerde voor de vaart met drie bakken. Zijn volgende switch was de overstap op het ms Mercur waarop hij tot voor kort viereneenhalf jaar als kapitein heeft gevaren.

Routiniers
Rudy Boonstra kwam in contact met Johan Overmeer via Dick Griffioen van Overmeers ms Slack, die hij al kent vanaf zijn eerste werk­gever. Samen met kapitein Danny Fernhout van ms Zijpsche Gat zijn de laatste drie nieuwbouwschepen van Overmeer daarmee zonder uitzondering bemand met routiniers van grote verbanden waarmee ze voor de verladers een toegevoegde waarde leveren voor de zorg van de goederen tijdens de reis.

Marylou Overmeer en Engelaer Scheepsinterieur bundelden hun ideeën. (foto Hans Heiligers)

Voor Boonstra met het ms Sennerplaat ging varen deed hij een reisje mee met het zusterschip Slack. Door ook nog een paar weken mee te draaien tijdens de afbouw bij Bodewes Binnenvaart b.v. in Millingen heeft Boonstra met zijn volledige bemanning het ms Sennerplaat ook nog eens van binnen en buiten leren kennen. Bovendien hebben ze uitgebreid kennisgemaakt met iedereen die aan boord heeft gewerkt.
“Dat schept een band en geeft veel voordeel als je elkaar nog eens nodig hebt’ zegt walkapitein Robert Weteling. Het voordeel van zusterschepen afbouwen vertaalde zich ook bij deze Damen River Liner van 110 x 11,45 meter; het leverde het ms Sennerplaat een tijdwinst op van twee weken.
Met deze derde nieuwbouw binnen korte tijd is de vernieuwing van Overmeers Tesco-vloot stevig ingezet.

Minder vermogen
Net als Rudy Boonstra is hij zeer tevreden over de werf en hun keuze van de aannemers en leveranciers. In projectmanager Alfons Bruning van Bodewes vonden ze iemand die zowel ideeën aandroeg en ook nog eens wensen naar daden kon vertalen. Ook hulde voor Novio Nautic, dat tijdens het werk op verzoek soms wat zaken heeft aangepast. Ze zijn ook blij met de handige kaartjes in de kasten van Alewijnse. “Als er eens wat is hoef je niet eerst van voor naar achter te lopen om in een map iets te gaan opzoeken”, horen we. Boonstra is goed te spreken over de boegschroef van de Gerlien – van Tiem die voor hem een overgang betekende van een kanalenboegschroef naar een stuurrooster en Weteling onderstreept dat meteen.

Qira
Als de koffiepauze voorbij is gaan we met Rudy Boonstra het schip bekijken. Dat is voor scheepshond Qira het signaal om direct op te springen om mee te gaan. Door stamboekverplichtingen moest het hondje een naam hebben die met een Q begint. Maar Qira mag nog even niet naar buiten, ook voor hem is het de eerste reis en is alles nog een beetje onwennig.

Scheepshond Qira. (foto Hans Heiligers)

De laatste vijf maanden aan boord van het ms Mercur heeft Qira meegevaren. “En het is niet te bevatten wat wij gisteren met het hondje meemaakten”, zegt Rudy. Op enig moment was hij niet te houden en sprong hij steeds weer omhoog. Wat bleek: zonder dat iemand het had gezien was ms Mercur in de buurt gekomen. Waarschijnlijk aan het geluid van de motor had Qira als eerste het schip opgemerkt en herkend als zijn vorige schip.
In de machinekamer zien we een Caterpillar 3512C-HD van 1600 pk, die daarmee 235 minder motorvermogen heeft dan de zusterschepen. “Behalve dat je stukken minder gasolie verbruikt, merk je daar niets van”, zegt Boonstra. “Op het kanaal varen we hooguit één tot anderhalve kilometer minder dan de zusterschepen”, verklaart hij.
Als er gelost is, moet er in Antwerpen een partij van drie verschillende soorten kunstmest worden geladen voor Andernach, Worms, Germersheim en Kehl. Ze hebben er zin in!

(Hans Heiligers)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -