- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwMts Themis: ontwerp voldoet op alle fronten

Mts Themis: ontwerp voldoet op alle fronten

- Advertentie -

Delen

Drie maanden terug werd bij Breko Shipbuilding & Repair B.V. in Papendrecht het mts Zeus opgeleverd aan Zeus Greenshipping C.V. Ondanks de barre winterse omstandigheden heeft Breko geheel volgens plan en binnen de overeengekomen turnkey-overeenkomst het zusterschip mts Themis overgedragen aan Themis Greenshipping B.V. in Zwijndrecht.

De machineruimte van het voorschip. (foto Hans Heiligers)

Naar de maat van deze smeeroliebunkertanker hoeven we langs de afbouwkade in Papendrecht niet meer te vragen. Bij het aan boord gaan wordt ons pad gekruist door iemand die al zijn aandacht nodig heeft om in de stevige en snijdende oostenwind met een vele meters lang naambord veilig aan boord moet zien te komen. Daarop lezen wij dat het mts Themis 600 ton meet en een lengte heeft van 59,00 bij 7,60 meter.
Met zijn twee lettergrepen zal de naam van het schip overal goed verstaanbaar te melden zijn. De naam verwijst naar de Grieks-Romeinse geschiedenis waar Themis de godin van gerechtigheid en waarheid was. Tot vandaag de dag wordt haar betekenis symbolisch uitgebeeld door de vrouw met de bekende blinddoek, zwaard en balans. Voor het gemak hebben we in Nederland haar naam ongevraagd gewijzigd in Vrouwe Justitia.
Voor we aan boord gaan maken we net boven de waterspiegel vanaf een droogdok wat foto’s waarop de mooi gelijnde boeiing extra stoer in de spot komt. Later kijken we vanaf de kade neer op een degelijk en goed doordacht bunkerschip met veertien tanks, dat zowel door de lengte, techniek en aandrijving buitengewoon geschikt is voor de levering van smeerolie in de zeehavens.

V-pod
Aan boord van mts Themis spreken wij met Dennis Mandemaker; samen met zijn schoonvader Fré Molegraaf is hij via Themis Greenshipping C.V. een van de mede-eigenaren. Hij is de dag voor ons gesprek teruggekeerd uit Roemenië waar hij de bouw volgt van nog twee casco’s die in Orsova naar ontwerp van Rensen-Driessen Shipbuilding worden gebouwd. De beide schepen krijgen een lengte van 80,00 x 9,60 meter. Mandemaker vertelt ons dat één casco zelfs al op transport is naar Papendrecht.

Het indrukwekkende manifold. (foto Hans Heiligers)

Als we Mandemaker vragen of hij tijdens de bouw van mts Themis nog zaken heeft aangepast op grond van ervaringen met de bouw en het gebruik van zusterschip Zeus is hij snel klaar met die vraag. “Het oorspronkelijk ontwerp voldoet op alle fronten en daaraan is niets toegevoegd of geschaafd.” Vooral het manoeuvreren op de vierkante meter gaat geweldig met de diesel-elektrisch aangedreven V-pod uit de stal van Jan Verhaar. “Alles gaat veel sneller en directer”, zegt Dennis. We zullen Verhaars succesvolle ontwerp nog vaak gaan tegenkomen.

PSI Pijpleidingen
Mandemaker is bescheiden als we hem vragen naar zijn rol bij het bedenken van de techniek aan boord. “Om veertien tanks en het bijbehorend leidingwerk en een giek op de meest economisch en logistiek verantwoorde wijze de juiste plaats op een 60-meterschip te geven en van de beste techniek te voorzien: daar is toch wel een dotje ervaring voor nodig”, zo motiveren wij onze vraag.
Met een overdosis nuchterheid antwoordt Dennis ons dat hij vanaf het allereerste tekentafelontwerp tot en met de installatie fantastisch heeft samengewerkt met de bedrijfsleider van PSI Pijpleidingen, Ruud Nijssen. “Samen hebben we ons vastgepind om die ingewikkelde fabriek aan boord terug te brengen tot een zo simpel mogelijk bestuurbaar geheel en dat is bijzonder goed gelukt”, zegt Mandemaker.

Vrije ruimte
En als we langs het indrukwekkend manifold naar het voorschip lopen, dalen we daar af naar de machineruimte. Ook daar is alles strak en overzichtelijk ingedeeld met voldoende vrije ruimte.
Die ruimte vinden we ook terug in de machinekamer en de woning op het achterschip waar het voor de bemanning nergens aan ontbreekt.
Terwijl het mts Themis op dit moment al is begonnen met de leveranties aan de klanten, wachten ze bij Breko Shipbuilding & Repair met gepast ongeduld op de eer­ste van de twee 80-metercasco’s die hierna nog zullen worden afgebouwd, eveneens naar ontwerp van Rensen-Driesen Shipbuilding.

(Hans Heiligers)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -