- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwCombi International breidt vloot uit met Elsi-R

Combi International breidt vloot uit met Elsi-R

- Advertentie -

Delen

De Elsi-R is een luxe afgebouwd drogeladingschip dat uitstekend past in het rijtje Johannes Sr (135 x 11,45 meter, 4232 ton) en Allegonda (110 x 11,45 meter, 3344 ton). Dat zijn twee andere varende visitekaartjes van Combi International uit Raamsdonksveer. De Elsi-R heeft een afmeting van 110 x 11,45 meter en meet 3197 ton. Een Cummins QSK50 van 1600 pk zorgt voor de voortstuwing.
Het schip is afgebouwd bij De Groot Scheepstechniek B.V. in Dordrecht en gaat met kapitein Adriaan Pul varen voor Amer Shipping te Raamsdonksveer in voornamelijk Nederland en België.

 

(foto’s Johan de Witte)

Combi International is een bedrijf met jarenlange ervaring, kennis en visie in de binnenvaart en wordt sinds 2006 gerund door Jan Buijks jr. en Simon Provoost. Het bedrijf is gespecialiseerd in het persoonlijk ontwerpen, ontwikkelen en bouwen van allerhande binnenvaartschepen. De Elsi-R kent echter een iets andere geschiedenis. Jan Buijks legt uit: “Het casco lag al geruime tijd in Moerdijk. Het werd ons aangeboden, waarna we zijn gaan kijken. We waren tevreden over de kwaliteit en besloten het casco te kopen. Wel moest er het nodige aan opgeknapt worden, hetgeen gerealiseerd is tijdens de afbouw. We hebben het casco gekocht inclusief afbouwpakket. Het was voor ons de eerste keer dat we hebben afgebouwd bij De Groot en dat was voor ons een goede ervaring.”

Wärtsilä
Met de ‘verplichte’ afbouw bij De Groot in Dordrecht, wijkt Combi International af van de gebruikelijke manier van werken. Machinefabriek Bayens zou je de vaste afbouwer van Combi International kunnen noemen.
Sinds Koedood Diesel Service dealer is geworden van Wärtsilä, een hoofdmotor waar familie Buijks zeer goede ervaringen mee heeft, worden ook in Hendrik-Ido-Ambacht schepen afgebouwd.
Met de in 2010 gecertificeerde W6L20 CCR2 motor heeft Wärtsilä in korte tijd een goede naam in de binnenvaart opgebouwd. De vraag is volgens Wärtsilä niet óf de binnenvaart weer gaat groeien, maar wanneer. Met het oog hierop is het bedrijf onlangs, alleen voor de binnenvaart, een samenwerking aangegaan met Koedood, een onderneming die een uitstekende naam heeft opgebouwd als dealer van Mitsubishi-motoren.

EcoFlow
De liefde voor Wärtsilä motoren heeft natuurlijk ook te maken met het gesubsidieerde project EcoFlow. Samen met Wärtsilä (scheepsmotoren), TeamCo Shipyard (afbouwbedrijf) en Reederei Deymann (tankrederij) is Combi International mede-ontwikkelaar van een groen, zuinig, veilig en duurzaam binnenvaartschip. De milieu­onvriendelijke diesel wordt bij dit project vervangen door LNG (Liquefied Natural Gas ofwel vloeibaar aardgas). Een hoofdmotor die op LNG draait in plaats van diesel stoot circa 25 procent minder CO2 uit. De schepen voldoen straks dan ook aan alle nieuwe wet- en regelgeving. Het is de bedoeling dat volgend jaar enkele ‘EcoFlow-schepen’ in de vaart komen, waaronder één als uitbreiding van de Combi-vloot.

Uiteraard voldoet ook de Elsi-R aan de strengste eisen. Het timmerwerk is van Otto Schop uit Meeuwen, een van de weinige timmerlieden met de officiële titel ‘Erkend Meubel­maker’. Dankzij de door EBR geleverde stuurhut met kolom kan het schip vier hoog containers laden.
De Elsi-R is genoemd naar de kinderen Elwin en Simone, van Martin Roelofs, mede-aandeelhouder van Combi International. Eerder kwam de Marjo-R (105 x 10,50 meter, 2327 ton) in de vaart, waarbij Martin en Joke Roelofs zelf de naamgevers zijn.
Combi International heeft als doel gesteld binnenvaartschepen te bouwen die bedrijfseconomisch optimaal zijn, maar waarbij de schoonheid van het schip nooit uit het oog mag worden verloren. De Elsi-R is daar wederom een fraai voorbeeld van.

(Jan Hoek)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -