Activiteit van voor tot achter, als we op de splinternieuwe Bergse Diep een rondje maken. Zijn Nelf make-up, hightech, veiligheid, vlak dek, royale toegankelijkheid met echte horizontale treden naar het trunkdek en nergens blijft een plasje water staan, imponeren! Deze door Euromaritime Shipbuilding BV in samenwerking met Navia Shipbuilding BV gebouwde en door De Waal geïnstalleerde nummer 3 uit een serie versterkt met zijn ‘Van der Sluijs-imago’ de vloot van Interstream Barging BV.
De kopschroefruimte: een enorme verticale motor boven de Verhaar-kopschroef. (foto’s Johan de Witte)
Voor deze 110 x 13,50 meter grote Bergse Diep hebben reeds vele schepen model gestaan. Kenmerkend voor leverancier Euromaritime Shipbuilding BV, die het schip op de Shipyard Barkmet in Lovosice Tsjechië heeft laten bouwen, zijn complete en inbouwvriendelijke casco’s. In combinatie met het afbouwrecept van ‘maitre’ De Waal uit Werkendam, op smaak gebracht door ‘fleetmanager’ Chris Hovestadt met zijn nieuwbouwhobby, is de Bergse Diep een schip geworden dat tegen perfectie aanleunt.
“Ondanks dat we kritisch zijn hebben we hier als een team gewerkt. Bij nieuwbouw moet je de ‘automatische piloot’ uitzetten. Wat goed is moet je niet willen verbeteren, maar een stukje innovatie zit er altijd wel in”, volgens Hovestadt.
Hobbels zijn er niet genomen bij deze kopie van de vorige twee. Jaap Oninckx maakt Euromaritime Shipbuilding BV als technisch projectman, mede tot een firma die keurige schepen aflevert. Routine bewijst zich, er is goed werk geleverd. De sportieve turnkey-opstelling van Marcel Roodhart voor de wal bij De Waal, betekent: mooi schip met alles erop en aan!
Eemstroom
Kapitein Leendert de Ruijter is niet de eigenaar van de Bergse Diep, niettemin loopt hij met een smile over dek, of het zijn schip is! Samen lopen we naar het voorschip en tellen elf tanks plus deepwell-pompen. In antwoord op onze vraag zegt hij: “Vorig jaar was ik 25 jaar bij Van der Sluijs in dienst.”
Negentien jaar geleden stond hij aan het roer van de nieuwe Eemstroom. Hij bleef er tot deze Bergse Diep in Tsjechië vorm kreeg en ging er diverse keren op inspectie of de wingtanks en overige conservering wel in orde waren. “Onvoorstelbaar dat ze daar op de plek van een oude steenfabriek zulke kwaliteit bouwen.”
Voordat we in de boegschroefruimte afdalen, weten we dat deze sympathieke kapitein/gezinshoofd, het varen associeert met vrijheid en op jouw manier de dingen regelen. Na negen jaar samen op de Eemstroom vaart zijn levenspartner Corrie mee wanneer hun kinderen Leendert en Marion vakantie hebben. Sterker nog, door minstens drie potten verf te verstrijken hebben zij eveneens aan de ‘glamour’ van de Bergse Diep bijgedragen.
Tevreden
Drie trappen later staan we oog in oog op de fundatie met enorme verticale elektromotor boven een Verhaar-boegschroef. Het elektrisch van Rullens onderstreept hier professionaliteit.
Op het achterschip treffen we collega-kapitein Eric van Wijngaarden in de 1,60 meter hefbare EBR-stuurhut. Hij vertelt dat al het fraais wat we hier zien de jongens van Johan de Leeuw hebben gemaakt. De navigatieapparatuur en het conningsysteem is van Alphatron.
“Kom op”, zegt hij, “dan kijken we even binnen voor een indruk. Onze crew is met de inrichting en aankleding erg tevreden.” En, o ja, een 6-cilinder ABC brengt de snelheid in de Bergse Diep, die vanzelfsprekend gestuurd wordt door een De Waal-stuurwerk.
De Waal
De crisis heeft ook voor De Waal tijd vrij gemaakt voor onderzoek zoals: efficiënt varen op ondiep water en research naar scheepsroeren. Niet alleen negatief dus. Er blijft ontwikkeling. De Waal profileert zich anders en gaat achter werk aan. Ofschoon er nog afbouw voor de wal ligt.
Er blijft ontwikkeling, zoals laatst die autokraan: alle aandrijving- en besturingscomponenten, startkast en hydrauliek tank zijn ingebouwd in de mastkoker en giek van de kraan.
De inbouw is plug & play, niets meer in de achterpiek. Draadlier met trommel is verleden tijd. Hiervoor bevindt zich in het uitschuifgedeelte een cilinder met een draadoog. Door een slag van 5 meter x 3 keer ingeschoren is er 15 meter hijsslag. Het volledig ingebouwde hijssysteem geeft de kraan een strak uiterlijk. De draaikrans is vervangen door compacte planetaire tandwielen. Hierdoor kon het zwenksysteem eveneens in de mast worden verwerkt.
Twee externe hydraulische cilinders zorgen voor omhoog en omlaag. Voor de draadloze afstandbediening is er plaats in de kraan gereserveerd. De hoofdschakelaar verstopt zich voor onbevoegden.
Deze autokraan heeft niet alleen een sierlijke uitstraling, maar is het wettelijk verbod wat er aan zit te komen betreffende het inbouwen van elektrische onderdelen in de piek, een slag voor!
(Johan de Witte)