De 110 x 13,50 meter grote Quebec onderscheidt zich niet op afstand. Pas aan boord herken je de professional Dolderman, Willemsen in het interieur en betreffende veiligheid, tekent Alexander Wanders. Voor stijl en realisatie zijn Wanders en Wennekes verantwoordelijk in de VOF Quebec. Unibarge Zwijndrecht zorgt dat er wat verdiend wordt.
Wanneer je 1,60 euro de liter aan de pomp betaalt om naar boord te rijden en weet dat er net 3.000 ton benzine geladen is, denk je onwillekeurig: met 3 miljoen liter kom je ruwweg 30 miljoen kilometer verderop. Hoeveel euro dat tot achter de komma wordt, is te veel algebra achter het stuur. Bovendien rijd je als gewone automobilist globaal 1 miljoen kilometer in een loopbaan. Bijgevolg zijn er dertig medeweggebruikers nodig om zo’n tanker leeg te rijden!
De lessenaar is in zwart kunststof uitgevoerd en door Radio Holland met apparatuur ingevuld. (foto Johan de Witte)
Eenmaal op het winterse trunkdek van mts Quebec raken deze beschouwingen kant noch wal en glijden we bij gebrek aan een warm product in de tanks naar de brug.
Naadloos verder
We komen op het moment van de bemanningsaflossing. Arno van Middelkoop neemt het na een week over van zijn collega Iwan van de Knoop. “Uitwisselen van informatie, overdrachtformulieren, checklists, eventuele storing: het algehele plaatje komt aan de orde”, zegt Arno. “Je hebt het daar altijd even druk mee; de collega die het overneemt, moet naadloos verder. Dan is duidelijkheid een voorwaarde. Hier heerst structuur aan boord, met het accent op veiligheid.”
Ofschoon té veel veiligheidsenthousiasme in de werksfeer stagneert en safety niet bevordert.
QHSSE-manager Alexander Wanders hanteert een formule van regels en veiligheid voor de schepen waarmee de bemanning vooruit komt. “Voor de technische uitrusting is dat al niet anders”, zegt Van Middelkoop. “Het schip is perfect uitgerust, meer heb je niet nodig. Technische snufjes zijn wel mooi, maar kapot gaat het een keer en dan ben je in deze laptopcultuur uitgevaren.”
Arno begon als matroos onder de gage op mts Atlas en het zijn tankers gebleven, zoals Van Ommeren, Combitank, Rowinda en Tricolore.
Style
Het casco heeft RDMC in China laten bouwen; het is standaard ingericht. Veiligheid en functie zijn optimaal. De stuurhut- (Kampers) en lessenaaruitvoering is in zwart kunststof en door Radio Holland met apparatuur ingevuld. De verblijven zijn met gelijkwaardig materiaal uitgevoerd. Het geheel heeft Wanders-style en kwaliteit van Willemsen Scheepsbetimmeringen.
David Brinkhuis, voorman bij Willemsen: “We kregen van deze klant reeds vele opdrachten en weten precies wat gewenst is. Soms bespreken we een bepaalde uitvoering of verandering per telefoon. Een half woord is voldoende. Bij ons zeggen ze: ‘werken met de ogen dicht’, maar we doen er intussen alles aan om kwaliteit te leveren. Je moet goeie jongens hebben en daar mankeert het bij ons niet aan.”
Aan dek staan drie Bornemanns van EPS. Een Veth-Jet bedwingt het voorschip. Van der Velden-roeren houdt de Quebec op koers. Dolderman installeerde een 3512 Caterpillar evenals de boordenergie en aandrijving voor ladingpompen en boegschroef.
De lading wordt door een Aalborg-ketel op temperatuur gehouden. Rugotech, met het firmamerk snelle afronding, hoogwaardige kwaliteit in combinatie met betrouwbaarheid, realiseerde het leidingwerk.
(Johan de Witte)