Handrem erop, een blik door het hek dat de haven scheidt van De Groot Motoren en je ziet dat de Necton kleiner is dan in 2010 gebruikelijk, een buitenmodel heeft en een enorme Windex-ketelkap op het voorschip zegt dat dit mts vermoedelijk is voorzien met alle opties. Een ‘S-line’ uitvoering!
Het waarom maakt Eric Gret van Marinco survey ons duidelijk als we samen oplopen naar Michel Oosterwaal: “Marinco – onderdeel van de Touw B&B Holding – kreeg van Oosterwaal opdracht zijn project te begeleiden. Het is een zeer complete biodieseltanker, specifiek uitgerust voor kanalen en waarin naast functie de wensen van de eigenaar volop zijn verwerkt."
Eric stelt ons voor aan eigenaar Michel Oosterwaal. Afkomst Antwerpen! Achter hem zien we het gebruiksvriendelijke en efficiënte ladingpompsysteem van EPS. De automatische piloot voor een tanker die simpel en doeltreffend bedienbaar is en waarbij de druk voor een cursus op de nul ligt.
Touch van persoonlijkheid
"Allez kom". zegt Michel, "ik laat je mijn schip zien." Dat meet 84,90 x 9,60 meter en 1637 ton. Voor- en achterschip zijn op wens van Michel aangepast en heeft unieke lijnen. Bovendien is het casco in Orsova gebouwd, wat de kwaliteit verklaart.
Wat opvalt is de vaste stuurhut, waarvan de overzakbare bovenbouw in combinatie met een uitgekiend ballastsysteem elke kanaalbrug het nakijken geeft.
Ook genereert het ontbreken van een kolom ruimte in de constructie, die weer geclaimd wordt door equipement en woonruimte.
Van de laatste is er voldoende. Drie verblijven plus één op het voorschip lijkt op passagiersvaart. Michels partner heeft bij de inrichting haar talent in kleur en vorm weergegeven. Leuke, gezellige vertrekken met een ’touch’ van persoonlijkheid.
Michel: "ondanks mijn vertrouwen in de Cummins-hoofmotor hebben we met een vervanging rekening gehouden. Hiervoor is een demontabele badkamerunit geïnstalleerd die bij eventuele motorenwisseling via het roefdek ruimte biedt. De mannen van Holster timmerden hier comfort waarbij geen enkele ruimte verloren ging.
De Groot Scheepstechniek
Het datasysteem is van De Groot en Leeuwestein installeerde de tanker elektrisch. De compacte machinekamer in het voorschip herbergt een 800 kW thermische olieketel, een Ballegooy-stuurroosterboegschroef en een 450 kVA generator. Alle componten zijn vervangbaar via de uitneembare hal in de voorwoning.
De roestvaststalen uitlaten op de boeiing zijn het werk van Miron. (foto’s Johan de Witte)
Het casco is uniek aangepast. Projectleider William Sakko realiseerde samen met Groenendijk & Soetermeer de aanpassingen, die zijn uitgevoerd door Santierul Orsova. Een professionele samenwerking die een naadloos ontwerp voortbracht. De Groot Scheepstechniek leverde het casco en verzorgde de complete afbouw van het mts Necton.
Werk van Miron vinden we in fraaie rvs letters en uitlaten op de boeiing. Miron is van voor tot achter aanwezig met een roeftrap, luiken en deuren. De energie aan boord wordt geleverd door Cummins.
In de vrije encyclopedie van Michel Oosterwaal betekent ‘Necton’ alles wat groeit en bloeit in zoet en zout water. Dat deze biodieseltanker zijn bijdrage zal leveren aan het milieu is zeker. Voor het groeien en bloeien zorgt de fima BFT die de Necton in beweging houdt.
(Johan de Witte)