- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwMaatvoering Tatiana biedt veel perspectief

Maatvoering Tatiana biedt veel perspectief

- Advertentie -

Delen

Voor wie het al weer een tijdje langer terug is dat het Tweede Havendok/Boterhamvaartkade in Antwerpen werd aangedaan, is het eventjes met de ogen knipperen. Het beeld van de kade is daar flink ingekort. Daartegenover staat dat de bedrijfspanden nagenoeg zijn verdubbeld of zelfs nog groter zijn geworden. De bouw is ver gevorderd en de laatste werkzaamheden zullen binnen niet al te lange tijd zijn afgerond. Of het plan ook voorziet in het opheffen van de nu aanwezige schokbrekertestbaan die parallel loopt aan de spoorrails op de afbouwkade is ons niet bekend.

De vrolijk en fris gekleurde lessenaar. (foto Hans Heiligers)

Aan de geparkeerde camion van Elft Interieurinrichting zien we waar we moeten zijn. Hij staat geparkeerd naast het nieuwe ms Tatiana. Volgens het naambord behoort het schip toe aan de familie Catoir-Taburiaux. Verder lezen we dat het schip een lengte heeft van 86 meter bij een breedte van 10 meter en een diepgang van 3,22 meter.
Hetzelfde bord vermeldt dat de Tatiana goed is voor een laadvermogen van 1826 ton. Het casco is gebouwd in China en werd bij GSK besteld als sleutel-op-de-deur-project. De afbouw werd binnen het contract toebedeeld aan Bernaerts met als eindverantwoordelijke GSP. Zoals we zelf ter plaatse kunnen vaststellen is dat geen verkeerde keuze geweest.

Mitsubishi
Aan boord schudden we de hand van Denis Catoir. We mogen aan boord alles bekijken waarnaar wij nieuwsgierig zijn. In het stuurhuis van Bernaert zijn de mannen van Elft Interieurinrichting nogal druk zodat we eerst de afdaling maken naar de machinekamer. Daar is goed nagedacht over de indeling die binnen de juiste balans de ruimte eerlijk heeft verdeeld en waarbinnen alles goed toegankelijk blijft. We staan meteen tegenover een door Arie Koedood geleverde Mitsubishi van 1278 pk.
Daarna lopen we naar het voorschip. Onderweg moeten we even inhouden om iemand te laten passeren ter hoogte van de Blommaert-luikenwagen die bij de gelijknamige Friesche luikenkap is geleverd. We kunnen melden dat in het voorschip een Ballegooy-boegschroefinstallatie is opgesteld die het benodigde vermogen krijgt geleverd van een DAF 1160 van maar liefst 430 pk.

Later geen spijt
Misschien heeft Denis Catoir ook hier gedacht: “Eerst kwaliteit, later geen spijt.” Die spreuk lezen we op de camion van Elft Interieurinrichting. De hoogste tijd om de mannen van Elft toch even te storen in hun werk in het stuurhuis. Ze zijn ons van dienst door enkele nog aan draadjes bungelende spotjes in de juiste positie te brengen. Dat staat veel leuker op de foto die we van de lessenaar gaan maken.
De zwarte, vloerverwarmde plavuizen die nog met een stuk karton zijn beschermd kunnen we helaas niet op de foto vastleggen. Dat lukt wel met de in vrolijk en fris gekleurde lessenaar. Het leuke van de indeling van het stuurhuis is dat de tafel en bank centraal achter de stuurstoel zijn geplaatst. Dat zien we niet vaak en het geeft een ruime indeling aan het geheel.

De ‘lege’ proefvaart is al succesvol verlopen. Binnen twee weken zal het schip gereed zijn voor een officiële en beladen proefvaart in Antwerpen. Daarna staat er niets meer in de weg voor de familie Catoir-Taburiaux om het schip in gebruik te nemen en te kunnen profiteren van de mogelijkheden die de gunstige maatvoering van het schip biedt.

(Hans Heiligers)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -