Donderdag 5 augustus klonk “goede vaart voor bemanning en schip” uit de mond van Tonny van Dijk junior en vroeg hij om geluk door de fles in duizend scherven tegen zijn vaders schip te slaan. Het applaus van de gasten knalde over de Biesboschhaven. De schroef er op en langzaam vooruit, met z’n allen naar de Waterman, waar John de Vries een feestje met Werkendamse ambiance in de spanten had gezet. Het werd er beeeregezellig!
De Antonie-C is een 4284 ton grote high cube-tanker. (foto’s Johan de Witte)
TeamCo Shipyard realiseerde het mts Antonie-C voor de Scheepvaartonderneming Antonie-C B.V. Tonny en Judith van Dijk staan er aan het roer, amuseren zich aan boord, beschouwen het als hun thuis en varen er mee voor Interstream Barging. Het is een 4284 ton grote high cube-tanker, bezit aan draagvermogen en inhoud evenveel als een 135 x 11,45 meter, maar heeft aan 110 meter kade- of steigerlengte voldoende. Zijn 13,50 meter breedte heeft in de ARA-business een afmeer- en verkeersvriendelijk karakter.
De zogenaamde paviljoenopbouw (over scheepsbreedte) heeft niets van een paviljoen maar alles van een villa op water. De door Holster Timmerbedrijf als bureau en moderne lifestyle ingetimmerde stuurhut (Alubouw de Mooy) is een plek voor werk, filosofie en heeft een gezellige koffiehoek.
Achterover in zijn stuurstoel met een blik over zijn schip, evenals op verleden en heden, is Tonny tevreden. Leuke, drukke tijd gehad bij TeamCo, vragen we. "Zeer deskundig, wat ze zeggen doen ze, de communicatie is perfect. Wij hadden een betrokken, vakkundig en gemotiveerd team aan boord. Met name aan Michiel en Patrick hebben we bijzonder veel gehad. Simpele bouwvergadering, daarna gebeurt het en op een gegeven moment lopen ze voor op schema. Het was zeker een leuke tijd!"
Interstream Barging
We gaan even terug in de tijd, want Tonny is niet gisteren begonnen. Lang geleden stond hij op het voordek van de Zaanstroom bij kapitein Chris Hovestadt. In 2003 werd hij met hulp van Van der Sluijs ondernemer en hij startte met de Rijnstroom, die werd omgedoopt in Destiny. Het was een goed onderhouden schip en hij heeft er altijd prima mee gevaren voor Interstream Barging. De volgende was de eerste Antonie-C, een nieuwe dubbelwandige tanker van 110 x 11,45 meter, die Van der Sluijs in 2008 van hem overnam.
In overleg met accountant Theo Bijkerk van KB-Plus werd de kiel gelegd voor deze nieuwbouw. Het werd een Chinees van comfortabele afmetingen met standaarduitrusting, wat ‘dik in orde’ betekent. Bureau Veritas hield de vinger aan de pols. Koedood leverde een Mitsubishi, Verhaar een kopschroef en Radio Holland legt de Antonie-C op koers. Werkina is verantwoordelijk voor de elektrische installatie en zorgde voor een alarmvrije proefvaart.
Van lelijk eendje tot mooie zwaan
Leo van Limburg van AF Painting in Werkendam, een huisschilder en vriend van Tonny die zich niet ‘geneert’ om staal te conserveren, antwoordde op de vraag "wil jij ons schip in de verf zetten" met: "Doen we!"
De stuurhut is een plek voor werk, filosofie en heeft een gezellige koffiehoek.
"Hij heeft hem van lelijk eendje tot een mooie zwaan geverfd", zegt Judith. Zelf zat ze voor de woninginrichting rond de tafel met Holster.
"Alles nieuw is bijzonder plezierig en stimuleert je werk. Je ventileert een idee of wens naar Dik den Hollander interieur en stoffen. Het kan zo gek niet zijn of hij levert het."
Wanneer we weer aan de wal staan en naar het diverse tinten blauwe dek, de marineblauwe opbouw en de strak blauwe hemel kijken, knipogen we naar Gershwin en geven we ons bezoek aan de Antonie-C de titel: Rhapsody in Blue.
(Johan de Witte)