Groningen Shipyards werd onlangs deels voorzien van een nieuwe asfaltlaag. Waar het terrein twee jaar geleden nog half leeg was, is het nu volgestouwd met staalvoorraden en units van diverse toeleveranciers. De ontwikkelingen gaan snel op de werf van de Duitse eigenaars Christian Hochbein en Daniël Gausch. De kade aan de noordzijde van de werf, waar hooguit twee schepen naast elkaar kunnen liggen, is allang niet meer toereikend. Op de vraag waar de Buran te vinden is, wijst een Duitse werfarbeider dan ook naar het nieuw geasfalteerde deel aan de andere kant van de werf. Daar, achter de enkele maanden geleden geplaatste extra kantoorunits van Groningen Shipyards, aan de kade van het Winschoterdiep, ligt de gloednieuwe tanker van Jürgen en Hilke Bootsmann.
De stuurhut van de Buran.
Bij het eerste telefonisch contact liet Bootsmann weten de fotograferend verslaggever van De Binnenvaartkrant graag te ontvangen. “Bel maar even als je van kantoor gaat, dan zorg ik dat ik er ben”, liet hij weten. En bij het betreffende telefoontje: “Ja hoor, ik ben er, kom maar langs.” Woorden van een pragmatisch man, die Bootsmann blijkt te zijn.
Bootsmann is aandachtig toeschouwer en -hoorder bij een gesprek van twee werklieden, bij een luik nabij het stuurhuis. De twee zijn duidelijk dezelfde taal niet machtig. Dan krijgt Bootsman de verslaggever in het oog. Een korte knik van herkenning. Dat kan, we zagen elkaar – zij het kort – op vrijdag 23 april bij de tewaterlating van de gloednieuwe tanker.
“Zullen we in het stuurhuis gaan zitten?” vraagt Bootsmann. Prima, natuurlijk. Het blijkt er benauwd en warm op deze zonovergoten donderdagmiddag in juli. Bootsmann neemt plaats op de stoel waarop hij de komende jaren menig uur zal doorbrengen, als hij zijn Buran bestuurt. Hij settelt zich in afwachting van een spervuur aan vragen, die hij stuk voor stuk helder en bondig zal beantwoorden.
Over het waarom van de bouw van zijn schip in Nederland in plaats van zijn moederland: “Nergens in Duitsland zijn zulke goede afspraken te maken over de ‘termin’.”’ Hij doelt op afgesproken data die op de werf onder de rook van Groningen vast staan als boeien langs de vaargeul. En er moet bijkans een wonder geschieden willen ze daar bij Groningen Shipyards van afwijken. En dat zint Bootmann wel.
Het is voor het eerst dat de kapiteineigenaar uit het Nedersaksische Oldenburg een nieuw schip bouwt. Hiervoor voer hij op de Arminia. Dat schip behield de naam die zij in 1963 bij haar doop kreeg, ook toen Bootsmann haar overnam. Voor het nieuwe schip heeft het eigenaarsechtpaar zelf een naam uitgezocht. Het werd Buran, Duits voor sneeuwstorm. “We hebben die naam uitgezocht omdat overgangen op een ander schip in ons geval totnogtoe altijd in de winter plaatsvonden. Voor het eerst nemen wij nu een nieuw schip in de zomer in gebruik.’’ Bootsmann geeft toe dat de naamgeving voor hetzelfde geld had gekund naar aanleiding van afgelopen winter, toen de sneeuwstormen niet van de lucht waren. “Maar toen waren wij nog niet aan het bouwen, we zijn pas in februari begonnen”, zegt Bootsmann.
Afbouw
De Buran, klaar voor de maiden trip.
Het 85 meter lange en 9,50 meter brede casco werd gebouwd op de locatie Groningen van de Groningen Scheepsbouw Combinatie. Daarna werd het overgebracht naar Waterhuizen voor tewaterlating en afbouw. “De samenwerking met de werf was uitstekend”, zegt Bootsmann. “Dit was ons eerste nieuwbouwproject. En als we de kans krijgen, willen we in de toekomst zeker nog wel eens nieuw bouwen. Ook het resultaat is uitstekend. Tijdens de proefvaart op dinsdag 13 juli kwamen we geen noemenswaardige problemen tegen.”
Bootsmann koos bewust voor een schip van beperkte omvang: “Wij varen voor GEFO Hamburg met minerale oliën. Daarvoor komen wij veelal in de regio Hamburg-Bremen-Lingen, op de Noord-Duitse kanalen waar je niet met grotere schepen kunt komen.” Financier en reder van het schip is Ludwig Harms Finanzdienstleistungen e.K. in Elsfleth.
De Buran is uitgerust met een 1278 pk sterke Mitsubishi hoofdmotor. De Verhaar Omega boegschroef wordt elektrisch aangedreven door een John Deere krachtbron. De Buran is een standaard 85-meter tanker zoals die in serie wordt gebouwd door Groningen Shipyard. Veel aanvullende wensen had Bootsmann niet. Het meest opvallende extraatje ten opzichte van de zusterschepen is de autokraan die aan boord is geplaatst.
Enkele dagen na dit interview zou de Buran uit Waterhuizen vertrekken, klaar voor een zonnige toekomst. Waarheen de maidentrip zou voeren, was op dat moment nog ongewis.
Jan Johan ten Have