Bever heeft venijn in zijn staart

0

Tijdens het overnameprotocol in de gesophisticeerde aluminiumloods van Shipyard Damen Hardinxveld, beklom Thijs Viegers het podium, wierp een blik op zijn 400 gasten en zei: "Ik zie in de Westfriese ogen een waterval van ‘koelhelder bier’ en zal mijn speech kort houden." Niettemin nam hij tijd om de doopvrouw van shoalbuster Bever, Charlotte Koster, partner van Jos van Woerkum, met egards te bedanken voor haar goede wensen. Als gelukkige eigenaar en voor deze gelegenheid ‘entertainer’, bedankte hij alle medewerkers aan de Bever en besloot met de mededeling; "zolang er bier in ‘t vat zit, zal de bus naar Andijk niet vertrekken. Daarna was het party-time.

De Bever, klaar voor z’n eerste klus.

Evenals bij zijn natuurlijke naamgenoot zit bij deze 32x12x 6.20 meter grote Bever het venijn in de staart. Dat komt onder andere door 2 x Caterpillar 3516 B TA/HD B 3840 bkW (5150 bhp) die zorgen dat er bij de bollard pull 70 ton op klok staat. 2 Caterpillars C9 TA main generatorsets zetten de Bever onder spanning. 1x Caterpillar C18 hydraulic power geeft zijn energie aan een Heila HLRM 170-4SL kraan double-D met zeebenen en enorme SafeWinch van Machine & Lierenfabriek C.Kraaijeveld, die overbelasting van de sleepdraad voorkomt door een uniek slipkoppelings- en ratelmechanisme. Een lier die reeds internationale waardering in de wacht sleepte. De fuel capaciteit is 375 M3 en drinkwater 42 M3. De uitstraling van de Bever is: machtig sterke sleepboot/werkschip ofwel een goed ogend en gelikt Shipyard Damen Hardinxveld product.

Knepen
Thijs Viegers is in zijn thuishaven Andijk wereldberoemd als een botenman met liefde voor het vak. Hij leerde de knepen van de slepers-business bij zijn vader op de sleepboot Hondsbosch. Het familieleerboek bestond uit de hoofdstukken: Sleepvaartbedrijf Viegers & zn begon met binnenvaart in 1930. Knecht op een tweemastklipper. Met de stoomsleepboot bij Zuiderzeewerken. Beter een gezonken boot dan voor de bezetter moeten varen. Nieuwe start met de Hondsbosch op de Rijn en later met coasters langs de Engelse kust. Maarrr…de sleepvaart bleef trekken en in 1959 kocht vader Viegers weer een Hondsbosch en deze was onder andere bij baggerwerken evenals het aanleggen van de IJmuidense pieren betrokken. Thijs Viegers bracht de eerste 6 jaar van zijn leven op deze Hondsbosch door en alles wees erop dat hij later sleepbootkapitein zou worden. 16 jaar later werd hij dit op de Camperduin. In 1980 voer hij de Hoek uit naar Amerika en Mexico om voor de olie-industrie iets te betekenen. Op een andere aangekochte Bever zwierf hij van het ene naar het andere karwei door Europa en verkocht deze na 20 jaar trouwe dienst. Zijn eerste nieuwe Shoalbuster type 2409 liet hij bouwen in 2001. Met de regelmaat van de klok volgde er een 2609, 2709 en in 2010 een shoalbuster 3612. Thijs Viegers verkocht zijn voorgaande schepen omdat er ‘kopers op de kust’ waren, en zelf graag aan het roer staat.

De keurig afgewerkte leidingen.

Wilhelmien
De Bever belooft van buiten aandacht voor de binnenkant. We duiken de machinekamer in waar een wandeling langs rechtlijningheid en indrukwekkend magnifieke installatie, het machinisten-hart op toeren brengt, ofwel Shipyard Damen Hardinxveld kwaliteit. Binnendoor opweg naar de verblijven ontmoetten we een nicht van Thijs. Samen zijn zij langs de waterkant opgegroeid, elke beweging in zijn carriërre heeft ze gevolgd. Het is Wilhelmien, die popelt om eens een keertje mee te varen en elke nieuwe boot aan een inspectie onderwerpt of dat wel mogelijk is. Betreffende de uitvoering van de verblijven kan dat ook wel. De Bever oogt als een passagiersboot. De ongewoon ruime kapiteinshut in fraai massief mahoniehout uitgevoerd, verklaart waarom jongelui naar de zeevaartschool gaan. Een kooi is hier aan boord nostalgie. Timmerman Sjaak Verhey en voorman Dicky Duister hebben hierbij tot genoegen van Thijs Viegers een flinke vinger in de pap gehad: "Voor de vierde keer kiezen voor een shoalbuster maakt duidelijk dat niet alleen het materiaal mij bevalt, maar ook het werken met de Damen medewerkers. Soms liepen er 28 ‘jongens’ aan boord. Op vrijdag was het met twee appeltaarten krap aan. Werken met Leo van de Vliet van werktuigbouw en Peter Baars, die vanaf de eerste dag als projectleider betrokken was, zouden we zo weer overdoen." Gré Viegers-Swagerman, partner van Thijs administreert voor Viegers Tug & Zn, organiseert reis en aflossingen, kortom zorgt aan de wal voor de jongens buitengaats.

Johan de Witte

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.