Het is even wennen aan de nieuwe naam Vesta op de tanks die vroeger het logo van Nafta B droegen. Nafta B werd eind vorig jaar overgenomen door Vesta Terminal Antwerp, dat onderdeel is van de Mercuria Energy Asset Management. Onlangs heeft deze onderneming er voor gekozen om al haar terminals te gaan voortzetten onder de naam Vesta. Op het tankpark waar wij het nieuwe mts Amelie 2 bezoeken, heeft Vesta op dit moment een gezamenlijke opslagcapaciteit van 830.000 m3.
Het geel van de twee 1065 pk tellende Caterpillars steekt mooi af tegen de witgelakte machinekamer. (foto’s Hans Heiligers)
Aan boord van het nieuwe schip worden we ontvangen door Jean Maes. Hij wisselt zijn dienst met die van André van de Wijgerd, de andere kapitein. Beiden zijn op de binnenvaart geboren en als je hun dienstjaren op de tankvaart samenvoegt heb je al snel een halve eeuw ervaring bij elkaar. Dat moet een geruststellende gedachte zijn voor Votus Shipping International van Erik Verstraeten.
Erik heeft vanaf het begin van de bouw beide kapiteins overal bij betrokken. Alle besluiten over de uitvoering, techniek, inrichting van stuurhuis en woning zijn in volledige samenspraak genomen. Het resultaat van die optelsom mag er zijn.
Rondom begaanbaar
André en Jean zijn op de werf van TeamCo wisselend betrokken geweest bij de afbouw van het in Roemenië gebouwde casco van dit type C 2.2 tankschip. De afmetingen zijn 125 x 11,45 x 4,50 en daarmee mag het 4250 ton tellende schip zich een type Neckarsteinach noemen. Aanvankelijk wordt meteen een aantal namen genoemd van TeamCo en Hoogendoorn die we in ons artikel absoluut niet moeten vergeten te noemen. Tegelijkertijd volgt het besef dat er wellicht toch weer iemand wordt vergeten zodat we volstaan te melden dat ze zeer tevreden zijn over ‘made in Heusden’ en ‘made in Werkendam’.
Zoals gebruikelijk begint een rondje over het schip bijna altijd in het stuurhuis. De inrichting, betimmering en de uitrusting van het schip hebben niet geleden onder een budget met een te krap jasje. Geweldig voor de mannen om op die manier aan het werk te zijn van achter zo’n fabuleuze lessenaar. Volgens Jean is dit onder andere met het allernieuwste carbonmateriaal van Hoogendoorn Maritieme betimmeringen en interieurbouw uitgevoerd. De lessenaar en de woning zijn in overleg met Xenia Dijkgraaf van Hoogendoorn bedacht en uitgevoerd onder regie van Erik Verstraetens partner ‘sHeerengave Daes.
Volgens afspraak met de bemanning is de lessenaar zodanig opgesteld dat hij rondom begaanbaar is. Veel veiliger als je de ramen kuist. Ook handig om jezelf onder alle omstandigheden snel van de ene zijde van het stuurhuis naar de andere te kunnen verplaatsen.
Grote tafel
Als we even later afdalen naar de woning blijkt dat Jean ook daarover niets te veel heeft gezegd over het werk van Hoogendoorn. De woning is hoofdzakelijk uitgevoerd in praktische materialen van kunststof waarvan de aanblik je meteen doet denken aan antracietkleurig eiken.
Voor het koesteren van de gezelligheid aan boord is er maar één keuken, met een grote tafel waar de bemanning gezamenlijk aan de koffie of de maaltijd gaat. In de woning bevindt zich een scherm waarop alle informatie over de tanks te zien is.
Het geel van de twee 1065 pk tellende Caterpillars steekt mooi af tegen de witgelakte machinekamer. Je kan zien dat over de indeling van alles goed is nagedacht. Vanuit de kennis en ervaring zijn er veel handigheidjes toegepast, die we niet allemaal gaan opsommen. Wel verklapt Jean dat er onder andere een geavanceerd systeem is voor de opvang en terugkoppeling van olie naar de voorsmeerpomp.
Wendbaar
Het schip heeft een duplo-dekleidingsysteem, kent zes separaties en heeft evenveel Bornemann-pompen. De gezamenlijke capaciteit daarvan is 1200 m3 per uur. Voor de frequentiegestuurde voeding aan de pompen en de twee 360° wendbare Veth-boegschroeven staan in de machineruimte van het voorschip twee Caterpillars van 670 pk die 380 kVA leveren. Meteen horen we de opmerking dat de Amelie 2 daardoor een snel en wendbaar schip is waarmee iedereen content is. In het voorschip was eveneens nog voldoende ruimte voor een thermisch verwarmde ketel van Aalborg Industries.
Weer terug boven aan dek gapen we naar de 25 meter lange bunkergiek uit de stal van Lagendijk. De giek heeft maar liefst vier lieren om hem in de juiste positie te brengen om namens bevrachter Elitra in Breda de producten te gaan lossen. Votus Shipping International mag met recht trots zijn op dit mooie schip.
(Hans Heiligers)