Kort voorbij het bunkerstation van Reinplus VanWoerden aan de oostkant van de Hartelbrug ligt een mooie steiger met een lengte van ruim 1000 meter. Bijna aan het eind daarvan is het stoere achterschip te zien van het fonkelnieuwe mts Gentle, eigendom van V.O.F. Gentle. Het type C-tankschip heeft een breedte van 13,50 meter en claimt op de tijdelijke ligplaats 110 meter lengte van de steiger. De diepgang van het in China gebouwde schip is 4,20 meter. Het meet 3.916 ton.
De verwarmingsketel in het voorschip. (foto’s Hans Heiligers)
Voordat het schip zijn reis weer vervolgt, maken we graag van Gentle’s tussenstop gebruik voor het door kapitein en mede-eigenaar Paul de Laat beloofde kijkje aan boord. Vanuit het stuurhuis met het van ver te lezen bekende Unibarge-logo wordt al een joviale arm opgestoken.
Na de kennismaking weten we dat die arm toebehoort aan Jaap Remmelzwaal. Paul de Laat en Jaap Remmelzwaal zijn afwisselend als kapitein aan boord. Paul vaart reeds vanaf de oprichting voor Unibarge en geniet op het moment van ons bezoek van zijn vrije week.
Indrukwekkend
Als je het stuurhuis binnenstapt, word je overvallen door een mooie trendy ruimte die je in ogen van velen slechts mondjesmaat zult aantreffen op een niet-familieschip. Willemsen interieurbouw en scheepsbetimmering heeft daar zijn best gedaan op de lessenaar en dat geldt ook voor de woning.
Veel geel in de machinekamer.
Even later lopen we via het indrukwekkende dubbel uitgevoerde leidingwerk naar het voorschip. De twaalf tanks hebben volgens Jaap elk een inhoud van 365 m3. De door Bornemann EPS geleverde pompen geven het schip een capaciteit van 4.520 m3 per uur. Midscheeps is op een scherm alle denkbare informatie af te lezen en input te geven aan de bediening voor het laden en lossen.
Geen ladder
Op de met twee hydraulische lieren uitgeruste bunkergiek zit geen ladder. Dat zegt iets over het gevoel voor veiligheid en het respect tegenover de bemanning aan boord.
De machineruimte van het voorschip is goed verdeeld en praktisch ingericht. Na de eerste afdaling zien we de ladingverwarmingsinstallatie. Aalborg Industries leverde een Mission-TFO thermische ketel. Een verdieping lager staan twee Caterpillar-generatorsets en ook de boegschroefinstallatie van Veth Propulsion kreeg daar een plaats.
In de machinekamer op het achterschip staat nog meer geel: de in een geluiddempende kast ingebouwde generatorset en de hoofdmotor van Caterpillar (type C32), die goed is voor 1800 pk.
De bemanningsleden van de Gentle zijn zeer tevreden met hun nieuwe werkplek. Dat zie je en dat kunnen we ons goed voorstellen. We wensen ze veel succes en stappen van boord zodat ze kunnen losmaken.
(Hans Heiligers)