Het leek onlangs bij De Waal in Werkendam wel vlaggetjesdag. De in opdracht van VeKa afgebouwde tanker Galiya was fors gepavoiseerd en diende even als drijvende kraamkamer. Reden was dat de Russische echtgenote Galiya van mede-eigenaar Willem Hulsman was bevallen van zoon Maximilian.
Cees Verheij, projectleider namens De Waal vertelt over die periode: “Tijdens de afbouw sprak Hulsman aanvankelijk eerst een uur over zijn nieuwe schip en daarna vijf minuten over zijn in verwachting zijnde vrouw. Na de geboorte was dat een uur over zijn echtgenote en zoontje en vijf minuten over zijn tanker. Willem Hulsman is een geweldig betrokken man, die elke dag vanuit zijn woonplaats in Duitsland naar Werkendam kwam. De gehele periode verliep in een uitstekende harmonie. Hij was zo tevreden over ons dat de Galiya het eerste schip is dat met een groot reclamebord van De Waal rondvaart.”
Scheepsgroep Werkendam
Cees Verheij werkt al zo’n twintig jaar bij De Waal en is verantwoordelijk voor de administratieve afwikkeling van de verschillende projecten. Sinds enige tijd is hij daarnaast projectleider bij nieuwbouwprojecten. Hij zegt: “De Galiya is voor mij het derde schip waarbij ik betrokken ben. Eerder hebben we voor VeKa de Rosette II afgebouwd en later was ik projectleider bij de afbouw van de Deo Gratias.”
De tanker Galiya is 110 x 11,40 meter en meet circa 3.000 ton. Het schip is voor een groot deel afgebouwd door Werkendamse onderaannemers. “De korte lijnen, het weten wat je aan elkaar hebt en de geleverde kwaliteit tonen de kracht van de Scheepsgroep Werkendam. We hebben de Galiya in vier maanden tijd afgebouwd. Dat is vrij snel, zeker als je weet dat de tanker in die periode nog drie weken naar Rotterdam is geweest om gestraald te worden.”
“Kapitein en mede-eigenaar Willem Hulsman was zeer betrokken bij de afbouw en legde bijna elke handeling vast met zijn camera. Wie op You Tube de naam Galiya intikt krijgt een prima beeld van de afbouw en het uiteindelijke resultaat.”
IVR-keurmerk
De Galiya beschikt over acht gestraalde tanks van circa 380 kuub elk. De Waal leverde onder andere de Stuwa-stuurinrichting en de stuurassen met seals. Kapitein Willem Hulsman constateerde al snel dat de Galiya beter stuurde dan zijn vorige schip, de Unity.
De Waal is met de intrede van het SPO (Schade Preventie Onderzoek) in 2007 wederom koploper bij het keuren van stuurmachines. Alle merken stuurmachines kunnen worden gekeurd door gespecialiseerde keurmeesters van De Waal. Deze keurmeesters zijn IVR-gecertificeerd en worden jaarlijks geauditeerd. Het IVR-keurmerk wordt door de verzekeraars erkend en levert voor de schipper een verlaging op van de verzekeringspremie. Dat is ook voor Willem Hulsman een prettige gedachte.
De Galiya gaat varen voor Jaegers. Een Nederlandse eigenaar, een Russische echtgenote en Tsjechische matrozen maken van de Galiya een internationaal getinte tanker.
De Waal Werkendam komt met innovatieve autokraan
Inmiddels is ook directeur Rolf Maliepaard van De Waal aangeschoven. Hij komt gelijk met een nieuwtje. “Wij hebben onze klanten gevraagd alle nadelen van hun autokraan op te noemen. Vervolgens heeft onze afdeling R&D (Research & Development, red) alle opmerkingen op een rijtje gezet en een compleet nieuwe autokraan ontwikkeld.”
Een tekening van de nieuwe autokraan die De Waal heeft ontwikkeld.
“Daarbij hebben we goed geluisterd naar de klant. Ons team is met een gladde en strakke autokraan gekomen waarbij alles, waaronder elektriciteit en hydraulische slangen, in één kolom is weggewerkt. De hijslier is vervangen door hydraulische cilinders. De koker op het achterschip heeft normaal een diameter van 700 à 800 millimeter; bij onze kraan is dat 470 millimeter,waardoor er meer bewegingsvrijheid is. Het zwenkwerk heeft geen tandwiel meer, maar een planetaire aandrijving die weggewerkt is in de fundatiekolom. Het onderste deel kan al aangebracht worden op de werf waar het casco gebouwd wordt. Wij kunnen vervolgens de geteste kraan binnen één dag plaatsen.”
Geen draaikrans
“Bijkomend voordeel van dit systeem is dat er onderdeks geen draaikrans meer is. Door gebruik te maken van kunststofschijven en rvs pennen is de kraan nagenoeg onderhoudsvrij. Alle mogelijke variaties in hefvermogen tot 3 ton zijn leverbaar. Onze autokraan is leverbaar met afstandsbediening en de snelheid, langzaam tot zeer snel, gaat in fases. Omdat een groot deel van de kraan gestandaardiseerd is, kunnen we snel leveren”, aldus Maliepaard.
(Jan Hoek)