In de haven van Emden werden afgelopen weekend voor het eerst windturbinecomponenten geladen in de Rhenus Berlin I. Rhenus-dochter Deutsche Binnenreederei zet de op 30 september gedoopte duwbak exclusief in voor Enercon.
Na het laden vertrok de Rhenus Berlin I richting Haren. Vanuit die binnenhaven werden de componenten per vrachtwagen verder vervoerd naar: de bouwplaats van een windpark in Emlichheim.
Alternatief voor wegtransport
“Over de weg hadden we deze torensecties niet zonder aanzienlijke inspanning naar de projectlocatie kunnen brengen”, zegt Alexander Hänsel, Chartering Manager bij Enercon Logistics. “Daarom zijn we blij dat we konden terugvallen op de Rhenus Berlin I – ook al was de duwbak oorspronkelijk voor andere doeleinden ontwikkeld.”
Het nieuwe vaartuig is in de eerste plaats ontworpen voor het vervoer van lange rotorbladen. De duwbak is 100 meter lang en 9,46 meter breed. De diepgang is 1,65 meter.
Met een ruim van 92 meter kunnen maximaal twee rotorbladen van het nieuwste type Enercon E-175 EP5 per keer worden vervoerd. Die zijn 86 meter lang. “Bij behoefte zullen we het schip ook flexibel inzetten voor andere componenten, zoals nu bij deze eerste reis”, aldus Hänsel.
Op maat gebouwd
De Rhenus Berlin I is volledig op maat ontwikkeld naar de wensen van Enercon. De eenheid is dankzij de combinatie van de duwboot en duwbak flexibel en kan in kleinere sluizen schutten.
De duwbak zal vooral in het Noord-Duitse kanalengebied worden ingezet. Hij biedt Rhenus en Enercon een flexibel alternatief wanneer transport over de weg door bouwprojecten, omleidingen of hoogtebeperkingen niet haalbaar is.
Multimodaal
“De nieuwe Rhenus Berlin I vormt een belangrijk onderdeel van ons portfolio aan logistieke oplossingen”, zegt Hendrik Peterburs, Vice President van Enercon Global Logistics. “Dankzij op maat gemaakte transportconcepten, modern materieel, eigen expertise en betrouwbare partners kunnen wij voor elk project de best passende transportketen samenstellen – indien nodig multimodaal, met schip, vrachtwagen en gespecialiseerd materieel.”
Volgens David Schütz, senior projectmanager bij Deutsche Binnenreederei, toont het eerste transport de kracht van vervoer over water: “Met de eerste vaart van de Rhenus Berlin I laten we zien hoe efficiënt en duurzaam de waterweg kan zijn voor complexe projectlogistiek. Vooral bij grote componenten zoals rotorbladen biedt de binnenvaart een betrouwbaar alternatief voor de weg: minder files, minder emissies en meer planningszekerheid.”













