De World Shipping Council (WSC) heeft een internationaal Cargo Safety Program gelanceerd om branden door verkeerd gedeclareerde gevaarlijke lading te voorkomen.
Wereldwijd ligt het aantal scheepsbranden op het hoogste niveau in meer dan tien jaar, blijkt uit cijfers van verzekeraar Allianz. Verkeerd gedeclareerde gevaarlijke stoffen zijn verantwoordelijk voor ruim een kwart van de incidenten. “We hebben te veel tragische incidenten gezien waarbij verkeerd gedeclareerde lading tot catastrofale branden heeft geleid, inclusief verlies van mensenlevens,” zegt WSC-topman Joe Kramek.
De kern van het programma is een digitaal screeningssysteem van het National Cargo Bureau dat miljoenen boekingen analyseert. Verdachte containers worden gemarkeerd voor fysieke inspectie. Daarnaast gelden voortaan gezamenlijke inspectiestandaarden en een feedbacksysteem om lessen uit incidenten direct in te bouwen.
Meer dan 70 procent van de wereldwijde TEU-capaciteit doet mee. Verzekeraars en verladersorganisaties, waaronder de International Group of P&I Clubs en TT Club, steunen het initiatief.
Voor de Nederlandse binnenvaart en havens kan de maatregel bijdragen aan meer veiligheid in de keten. De containerbinnenvaart vervoert immers een aanzienlijk deel van de gevaarlijke lading die via zeehavens wordt aangevoerd richting achterland.