- Advertentie -
- Advertentie -
HomeTrekproef toont aan: kademuren Rotterdam sterker dan gedacht

Trekproef toont aan: kademuren Rotterdam sterker dan gedacht

- Advertentie -

Delen

De ankerpalen die in Rotterdam voor kademuren zijn gebruikt, hebben een veel grotere trekcapaciteit dan werd gedacht. Dat bleek bij een trekproef die Havenbedrijf Rotterdam in samenwerking met EECV, ingenieursbureau Witteveen+Bos, aannemer De Klerk en Ingenieursbureau Rotterdam heeft uitgevoerd op een set bestaande ankerpalen aan de Dintelhaven in Rotterdam-Europoort.

Ankerpalen zorgen ervoor dat een kademuur op zijn plaats wordt gehouden. Bij een trekproef wordt gemeten bij hoeveel kracht de palen zouden bezwijken. De uitgevoerde test past bij de ambitie van Havenbedrijf Rotterdam om duurzame infrastructuur te ontwikkelen. Daarbij is het verlengen van de levensduur van onder meer kades een belangrijk onderdeel.

Geen extra ankers nodig

Uit drie uitgevoerde trekproeven blijkt dat de ankerpalen meer trekcapaciteit hebben dan theoretisch was berekend volgens de huidige normen. Dit betekent dat er nog voldoende trekcapaciteit aanwezig is op de ankerpalen.

“Er zijn dan bij een renovatie geen extra ankers nodig om, met een betonschort, de bovenste meters van de stalen wand te beschermen tegen corrosie”, vertelt Caroline Bosschieter. Zij werkt bij Havenbedrijf Rotterdam als project engineer.

Betonschort is extra beton om het staal van de kademuur te beschermen. “Omdat er geen extra ankers hoeven te worden aangebracht, zorgt dit voor een lagere milieu-impact. Daarnaast bespaart dit veel kosten.”

Dintelhaven

De beproefde ankerpalen aan de Dintelhaven zijn in 1968 aangebracht in het verlengde van de kademuur van EECV, met het oog op een nooit gerealiseerde uitbreiding. De proef is in overleg met EECV uitgevoerd om het werk op de terminal niet te hinderen.

Havenbedrijf Rotterdam wil de kademuur aan de Dintelhaven verlengen door een betonschort te brengen over de bovenste meters staal. Dit betonschort zorgt voor extra horizontale en verticale kracht op de kademuur.

De verwachting was dat de ankerpalen geotechnisch zouden bezwijken bij een trekkracht van 1.500 kilonewton (de wrijvingsweerstand van de paal), maar dat is niet gebeurd. Bij een trekkracht van 1.600 kilonewton was er nauwelijks beweging van de ankerpalen.  Twee ankerpalen zijn zelfs getest tot en met 2.400 kilonewton trekkracht zonder dat enige vervorming optrad.

Na verloop van tijd meer draagkracht

De proef heeft laten zien dat in dit geval de tijd in ons voordeel werkt, constateert Havenbedrijf Rotterdam. “De specifieke ankerpalen, Peiner Stahl Pfähle-ankerpalen, laten namelijk na verloop van tijd een grotere draagkracht zien. Iets wat we in de berekeningen nog niet meenemen, maar met deze proeven wel kunnen aantonen.”

De partijen zijn blij met de uitkomsten en de met samenwerking. Bosschieter: “De komende tijd gaan we kijken hoe we de nu opgedane kennis kunnen gebruiken bij de renovatie van kademuren met soortgelijke ankerpalen.”

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -