
De wereldwijde olieprijzen hebben afgelopen week hun dalende trend op weekbasis verder doorgezet. Brent Crude sloot de week 1,6 procent lager af op een prijs van $ 66,87 per vat. WTI (West Texas Intermediate) daalde op weekbasis met 2,6 procent naar $ 63,02 per vat.
De markt blijft onder druk staan door de onzekerheid over de handelstarieven tussen de Verenigde Staten en China. Het is nog onduidelijk welk effect de opgelegde handelstarieven van beide landen gaan hebben op de internationale markt.
Verdere neerwaartse druk kwam door mogelijke zorgen over een overaanbod van olie. Meerdere OPEC+ leden hebben namelijk bevestigd dat de productie vanaf juni toch verder opgeschaald zal worden. Dat kan, in combinatie met een mogelijk zwakkere wereldeconomie en zelfs recessie, tot een sterk overaanbod kan leiden.
Onder deze OPEC+ leden valt ook Rusland dat, nu een einde aan de oorlog met Oekraïne in zicht blijkt te komen, gemakkelijker zijn olie kwijt kan op de internationale markt. Verder steeg het aantal actieve Amerikaanse olieboorinstallaties afgelopen week met twee naar 483, wat eveneens wijst op een mogelijke toename van het aanbod.
ARA
In het ARA-gebied zijn de vrachttarieven op weekbasis wederom verder doorgestegen. Aan de vraag naar olie en vervoer kan moeilijk worden voldaan door de beperkt aanwezige vrije scheepscapaciteit. De vertragingen in het gebied blijven op het moment van schrijven aanhouden, waardoor enkele schepen al meer dan twee weken stil liggen om te laden of te lossen.
Rijn
De vrachttarieven op de Rijn zijn op weekbasis eveneens verder gestegen. De verwachte golf met water gaf enige verlichting maar was van korte duur. Daardoor bleef de laadcapaciteit naar de meeste Rijngebieden beperkt. Met het einde van de maand in zicht focusten de meeste marktspelers zich meer op hun contractuele verplichtingen en bleef de vraag naar het importeren van olie uit de ARA-havens beperkt.
Door Emiel de Barbanson van Spotbarge, specialist in marktinformatie voor de binnentankvaart
Weekoverzicht tankvaarttarieven – 28 april 2025
ARA 1.500-8.000 ton (prijs per ton) |
gemiddeld | laagste tarief | hoogste tarief |
vletwerk | € 4,61 | €2,50 | €5,30 |
Rotterdam-Antwerpen/Amsterdam | €5,73 | €3,50 | €6,55 |
Antwerpen-Amsterdam | €6,63 | €4,50 | €7,00 |
Vlissingen-Antwerpen | €5,18 | €3,15 | €5,30 |
Vlissingen-Rotterdam | €6,09 | €3,50 | €6,20 |
Vlissingen-Amsterdam | €6,52 | €4,00 | €7,10 |
Gent-Vlissingen | €5,89 | €3,50 | €5,80 |
Gent-Antwerpen | €6,13 | €3,50 | €6,10 |
Gent-Rotterdam | €6,99 | €5,00 | €6,97 |
Gent-Amsterdam | €7,15 | €4,90 | €7,15 |
Rijn 0 – 3.000 ton (prijs per ton) | gemiddeld | gasolie | benzine |
Duisburg | €14,00 | €13,50 | €14,50 |
Dortmund | €20,50 | €20,50 | – |
Keulen | €26,60 | €26,10 | €27,10 |
Koblenz | €40,70 | €40,70 | – |
Frankfurt | €62,20 | €62,20 | – |
Mannheim | €65,00 | €64,50 | €65,50 |
Karlsruhe | €77,60 | €77,10 | €78,10 |
Straatsburg | €92,03 | €91,53 | €92,53 |
Bazel EUR | €106,49 | €105,99 | €106,99 |
Bazel CHF | 99,34 | 98,84 | 99,84 |