Tresco Engineering heeft een strategisch partnerschap gesloten met Periskal. De samenwerking draait vooral om de succesvolle TrackPilot van Tresco. Periskal gaat die populaire (lane assist) navigatietechnologie ook verkopen.
“TrackPilot is een revolutionair product en we kijken ernaar uit om het aan onze klanten voor te stellen”, zegt aldus Marc Persoons, medeoprichter van Periskal. “We kijken uit naar de samenwerking met het Tresco-productteam om relevante innovaties te realiseren. Dit is een spannende, nieuwe stap voor Periskal.”
ECDIS-systemen
Met de samenwerking zetten Tresco en Periskal gezamenlijk de TrackPilot-oplossing in de markt, gebruikmakend van Periskals uitgebreide dealernetwerk en marktbereik. Daarnaast gaan de bedrijven samenwerken om de automatisering in de binnenvaart verder te optimaliseren. Voorlopig zullen de twee op kaart gebaseerde navigatieoplossingen, Inland ECDIS Viewer van Periskal en Navigis van Tresco, naast elkaar blijven bestaan.
Jo Jacobs, medeoprichter van Tresco, is verheugd over de krachtenbundeling van de twee Vlaamse IT-bedrijven. “Periskal heeft baanbrekende navigatieoplossingen ontwikkeld en beschikt over een sterk dealernetwerk. Er is veel complementariteit tussen ons. In een gefragmenteerde markt zullen we de omvang en het volume hebben om een succesverhaal op te bouwen en onze klanten beter van dienst te zijn.”
Volgende golf van automatisering
“Tresco en Periskal hebben de binnenvaartmarkt de afgelopen twee decennia gevormd”, licht Jordy Benabid toe. Hij is bestuurder bij Tresco en directeur bij Strada Partners, het investeringsfonds achter Tresco. “Het samenbrengen van twee leiders is een ideaal platform om de volgende golf van automatisering in de binnenvaart te stimuleren.”
Evert Bulcke, CEO van Tresco: “Dit strategische partnerschap stelt ons in staat om nieuwe geografische markten te betreden en een eersteklas service te bieden aan onze groeiende klantenkring. Samen bedienen we meer dan 6.000 schepen in 21 landen. Het team van Periskal brengt waardevolle expertise met zich mee, die we zullen aanwenden om onze oplossingen en klantenservice verder te ontwikkelen.”