Vuyk Engineering Rotterdam heeft een nieuwe serie Small Waterplane Area Twin Hull (SWATH) Service Operation Vessels (SOVs) gepresenteerd. Het SWATH-ontwerp zet volgens het maritieme ontwerpbureau nieuwe standaarden op het gebied van veiligheid, comfort en efficiëntie. De SWATH’s zijn bedoeld voor technici die in uitdagende omstandigheden op zee werken.
Een van de opvallende projecten in het portfolio van Vuyk Engineering is de Groenewind, ’s werelds eerste DP2 dubbelromps SWATH SOV. Hij is ontwikkeld in samenwerking met de Belgische waterbouwer DEME. De SWATH heeft een slank rompontwerp, DP2-technologie voor nauwkeurige positionering en een bewegingsgecompenseerde loopbrug voor veilig van en aan boord gaan.
Ruwe zeeomstandigheden
De nieuwe Vuyk SWATH SOV 40P en 60P zijn circa 70 meter lang. De compacte en efficiënte schepen zijn ontworpen voor hoge inzetbaarheid in ruwe zeeomstandigheden, “met uitstekende bewegingsgedrag, lage weerstand in golven en flexibele missie-uitrusting, zoals het Bring-to-Work-systeem of een loopbrugtoren. Cruciaal is dat deze schepen specifiek zijn ontworpen om optimale prestaties te behouden bij grote golfhoogten.” Aldus het bureau, dat kantoren heeft in Rotterdam, Houston (VS) en Johor (Maleisië).
.