In CirclesOfLife, het in januari gestarte Europese scheepsbouwproject, wordt gewerkt aan een raamwerk voor scheepswerven en andere maritieme maakbedrijven om hun ecologische voetafdruk te meten en verbeteren: de Shipyard Environmental Performance Index (SEPI).
Daarnaast is er een Cradle to Cradle Ship Passport in de maak. Dit is bedoeld om de levenscyclus van onderdelen en materialen van schepen te bepalen. Van ontwerp en productie tot reparatie en recycling.
In CirclesOfLife werken vijftien partijen uit de hele scheepsbouwketen en meerdere landen samen om de grootste uitdagingen op weg naar circulariteit op te lossen. Ook technische universiteiten, milieuorganisaties en technologiebedrijven doen mee. Het project wordt door de Europese Unie gefinancierd uit het Horizon Europe-programma en loopt van 2024 tot 2026.
Wetgeving
De werkzaamheden binnen CirclesOfLife worden afgestemd op nieuwe wet- en regelgeving, zoals de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). Deze richtlijn verplicht Europese scheepswerven hun milieu-impact volledig te monitoren en te rapporteren.
Vanuit Nederland is onder andere NMT, de belangenbehartiger van de scheepsbouwsector, betrokken. Die wil ook partijen uit de binnenvaart bij het project betrekken: om de resultaten te delen en te bediscussiëren.