- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsAllereerste betonnen sluisdeuren in Lauwersoog

Allereerste betonnen sluisdeuren in Lauwersoog

- Advertentie -

Delen

Als eerste vaarwegbeheerder ter wereld heeft Provincie Groningen sluisdeuren van extreem dun, licht en sterk beton. Bij de Robbengatsluis in Lauwersoog zijn deze week twee houten sluisdeuren vervangen door deuren van zogenaamd ultrahogesterktebeton (UHSB). De zeesluis komt in het weekend van 12 en 13 oktober weer in bedrijf.

De nieuwe sluisdeur heeft een kern van piepschuim (polystyreen) met daaromheen een dunne laag ultrahogesterktebeton. Hierdoor is de deur relatief licht. Het mengsel waar het beton van is gemaakt, bestaat uit staalvezels en speciale vulstoffen. Dat maakt het mogelijk om heel dun te bouwen.

Laatste houten deuren vervangen

Het beton heeft een sterkteklasse van C200 en is daarmee zeker vijf keer sterker dan traditioneel beton. De sluisdeuren zijn 7,30 meter hoog, 5,30 meter breed en wegen ongeveer 20.000 kilo.

De Robbengatsluis in Lauwersoog is een zeesluis met tien sluisdeuren. De betonnen versies vervangen de laatste twee houten sluisdeuren van de originele sluis uit 1969. De vier stormvloeddeuren werden in 2020 vervangen door stalen deuren. De vier binnendeuren in 2016.

Sterk en onderhoudsvrij

De sluisdeur is een innovatief en duurzaam alternatief voor een traditionele sluisdeur van hout of staal, aldus Provincie Groningen. “Een betonnen deur rot en roest niet. Het is zeer dicht materiaal dat schadelijke stoffen tegenhoudt. Daardoor kan het goed tegen verschillende weersinvloeden, bijvoorbeeld tegen zout water uit de Waddenzee.”

De betonnen deur is naar verwachting minimaal honderd jaar vrij van onderhoud. Een houten deur is na ongeveer vijftig jaar aan vervanging toe. Een stalen deur heeft na tien tot vijftien jaar nieuwe coating nodig tegen roesten.

(foto Provincie Groningen)

Duurzaam alternatief

De provincies Groningen en Friesland werken sinds 2018 aan het duurzame alternatief voor de oude sluisdeuren. De UHSB-sluisdeur is ontwikkeld en gemaakt door het Amsterdamse ingenieurs- en constructiebureau FDN Group, samen met ingenieurs van Provincie Groningen. De deuren zijn geproduceerd door betonspecialist Waco uit Bergen op Zoom. Machinefabriek Rusthoven uit Groningen werkte de deuren af met metalen onderdelen.

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -