Bezoekers en exposanten van de Hiswa te Water kijken tevreden terug op de 2024-editie. Het was van 28 augustus tot en met 1 september uitstekend weer en meer dan 30.000 bezoekers (een record!) deden hun ogen te goed in Lelystad.
Elektrisch varen wordt ook gepresenteerd maar door de meerprijs zijn de kopers nog voorzichtig. De op ouderwetse brandstof aangedreven vaartuigen waren ook nog ver in de meerderheid. Het omslagpunt naar elektrisch varen is in de watersport nog lang niet bereikt. Naast de hogere aanschafprijs speelt de onzekerheid om overal te kunnen laden – en dus ook overal te varen – een grote rol.
Erf bleef veel te kiezen en bewonderen over. Er waren exposanten uit zeventien landen van vijf continenten. Samen presenteerden ze 440 vaartuigen. De beurs, gewaardeerd bij zowel bezoekers als standhouders, groeit weer naar de proporties uit de gouden jaren in IJmuiden. Tijdens de beurs tekende de organisatie een overeenkomst om de beurs ook de komende vijf jaar in de Bataviahaven te houden.
Hybride
No Limit Ships had naar de Bataviahaven een tijdloze, stoere Blauwe Stad 10.40 meegenomen, een stalen jacht dat aan alle moderne mogelijkheden is aangepast. Elektrische én hybride aandrijving is mogelijk, al merkt ook het bedrijf uit Groningen dat de klanten daarover nog terughoudend zijn, ze kiezen voornamelijk voor diesel.
De Blauwe Stad 10.40 is inmiddels acht keer verkocht”, zegt Peter Wierenga. Het is een doorontwikkeling in samenwerking met klanten. “Met een hybride versie is het prijsverschil groot je betaald al snel dertigduizend euro meer. Alleen elektrisch is niet veel duurder dan diesel. Maar voor lange tochten moet je echt nog aan hybride denken.”
Met een sloep achter je huis is elektrisch geen probleem, maar je hebt veel meer capaciteit nodig om lang volledig elektrisch te varen. “Drie uur in de stad of omgeving kan goed”, stelt Wierenga.
Verkeerde accu’s
Alexander Jonkers van Jonkers Yachts in Ouddorp is dealer van Linssen Yachts uit Maasbracht. “We bestaan 75 jaar en vieren dat met twee modellen op de Hiswa: een 35AC en een 40AC. Ze bouwen circa 75 schepen per jaar. De Hiswa is belangrijk, de staalbouw is een nichemarkt en klanten komen uit de hele wereld hier kijken.”
Jonkers is zelf ook met elektrische projecten bezig, “maar de haveninfrastructuur is heel belangrijk en die is voor laden nog niet aangepast. “Elon Musk rolde eerst een netwerk van laadinfrastructuur uit voor de Tesla; dat is er nog niet.”
Kars Braaksma, eigenaar van Karyvo, vertelt: “Wij zijn gespecialiseerd in scheepselektra en hebben vaak contacten met mensen die elektrisch willen varen.” Vaak is het eerste contact dat mensen een storing hebben. “Wij vinden nogal eens een chaos of goedkope Chinese producten die voor ellende zorgen, mede door installatiefouten.” Of een zelfombouw met verkeerde accu’s, bijvoorbeeld autoaccu’s.
“Een lithium-ion accu via Ali expres, die de startaccu vervangt, gaat vaak snel stuk.” Er kunnen gevaarlijke situaties ontstaan, waarschuwt Braaksma. “Laat een vakman kijken… Brand op het water door een mix van systemen wil je niet. Kies voor een goed merk. Wij werken uitsluitend met Mastervolt.”
Metaalunie
De branchegroep Nederlandse Jachtbouw Industrie van Koninklijke Metaalunie vierde op de beurs een klein feestje. De NJI werd dertig jaar geleden opgericht, toen vooral om de jachtbouwers te adviseren over de nieuwe CE-regelgeving die wettelijk verplicht werd. Branchemanager Gerwin Klok: “We begonnen met dertig bedrijven en inmiddels zijn we breder actief en dus ook voor meer bedrijven. We hebben inmiddels 260 leden.”
Je zag volgens hem op de beurs dat de staalbouwers het zwaar hebben: “Van de kruiserbouwers van 8 of 10 meter, waar vroeger hallen mee vol stonden, zijn er nog maar een paar overgebleven. De kostprijs is door loon, energie en materialen hoog geworden bij motorkruisers. Maar sloepen, dagboten en sportboten groeien nu. Staal is nu het hogere segment geworden en veelal (half) op maat gebouwd.”