Wereldwijde olieprijzen hebben afgelopen week het laagste punt sinds Januari dit jaar behaald door tegenvallende economische cijfers uit de Verenigde staten. Desondanks de wekelijkse daling stegen beide benchmarks op vrijdag met meer dan 2% door mogelijke renteverlagingen in het land. Brent Crude sloot de week af op $79,02 per vat en WTI (West Texas Intermediate) op $74,83 per vat. Niet alleen de renteverlaging stuwde de olieprijzen omhoog afgelopen vrijdag. Beide benchmarks werden ook ondersteund door een zwakkere dollar, wat het handelen in olie in andere valuta aantrekkelijker maakt. Daar tegenover staat de zwakker wordende economie van China. China is ‘s werelds grootste olie-importeur en een zwakker wordende economie heeft wereldwijd impact op de prijzen. China is de import van product al enige tijd aan het afbouwen en lijkt deze trend ook de komende weken verder door te zetten. Het aantal actieve olieboorinstallaties in de Verenigde staten bleef afgelopen week onveranderd, het aantal actieve gasboorinstallaties in het land daalde wel met een naar een totaal van 97.
ARA en Rijn
Vrachttarieven in het ARA gebeid hebben na een volatiele week hun dalende trend op weekbasis verder doorgezet. Prijzen blijven onder druk staan door de gelimiteerde vraag naar product en transport. Echter nam de vraag naar transport gedurende de week enigszins toe. De beschikbare scheepscapaciteit in het gebied is eveneens enigszins afgenomen, Dit komt mede door langzaam oplopende wachttijden bij enkele grotere laad en losplaatsen in de regio.
Vrachttarieven op de beneden-Rijn hebben afgelopen week een kleine daling laten zien. De laad- en losplaatsen in het gebied hebben minder problemen ondervonden door de lagere waterstand waardoor de gelimiteerde vraag naar product en transport naar deze plaatsen toe onder druk is komen te staan. Daarentegen zijn de vrachttarieven op de Boven-Rijn op weekbasis verder gestegen. De lagere waterstanden hebben geleid tot lagere laadvolumes waardoor de vraag naar schepen is toegenomen.
Weekoverzicht tankvaarttarieven – 26 augustus 2024
ARA 1.500-8.000 ton (prijs per ton) | gemiddeld | laagste tarief | hoogste tarief |
vletwerk | €1,44 | €1,20 | €1,80 |
Rotterdam-Antwerpen/Amsterdam | €2,42 | €2,20 | €2,80 |
Antwerpen-Amsterdam | €3,35 | €3,20 | €3,80 |
Vlissingen-Antwerpen | €2,65 | €2,50 | €3,65 |
Vlissingen-Rotterdam | €3,13 | €3,00 | €4,25 |
Vlissingen-Amsterdam | €4,23 | €3,70 | €5,25 |
Gent-Vlissingen | €3,31 | €3,25 | €4,15 |
Gent-Antwerpen | €3,59 | €3,50 | €4,40 |
Gent-Rotterdam | €4,01 | €3,80 | €4,75 |
Gent-Amsterdam | €4,85 | €4,40 | €5,60 |
Rijn 0 – 3.000 ton (prijs per ton) | gemiddeld | gasolie | benzine |
Duisburg | €7,50 | €7,00 | €8,00 |
Dortmund | €9,80 | €9,80 | – |
Keulen | €10,10 | €9,60 | €10,60 |
Koblenz | €11,00 | €11,00 | – |
Frankfurt | €14,26 | €14,26 | – |
Mannheim | €14,40 | €13,90 | €14,90 |
Karlsruhe | €15,53 | €15,03 | €16,03 |
Straatsburg | €16,40 | €15,90 | €16,90 |
Bazel EUR | €20,26 | €19,76 | €20,76 |
Bazel CHF | 19,26 CHF | 18,76 CHF | 19,76 CHF |
Door Emiel de Barbanson van Spotbarge, specialist in marktinformatie voor de binnentankvaart.