Wereldwijd hebben de olieprijzen afgelopen week hun stijgende trend doorbroken. Die trend, die vier weken lang aanhield, ondervond een sterke neerwaartse druk door een verminderde import van China. Dat importeerde 11 procent minder olie in vergelijking met dezelfde maand vorig jaar. Verdere neerwaartse druk kwam voort uit de aanhoudende inflatie in de Verenigde Staten en Europa.
Brent crude sloot de week af met een verlies van 1,7 procent op $85.03 per vat. WTI (West Texas Intermediate) sloot de week af met een verlies van 1,1 procent op weekbasis en een prijs van $82.21 per vat.
Ondanks de daling vonden wereldwijde olieprijzen steun in de groeiende vraag door het zomerseizoen en een mogelijk aankomende renteverlaging van de Federal Reserve in de Verenigde Staten. Een lagere rente maakt het lenen van geld goedkoper en kan de economie van het land verder stimuleren. Verder daalde het aantal actieve boorinstallaties in de VS afgelopen week met één naar het laagste punt sinds december 2021: 478.
ARA
De vrachttarieven in het ARA-gebied zijn, in vergelijking met de week ervoor, vrijwel gelijk gebleven. Ondanks de beperkte vraag naar olie en transport blijven de vrachttarieven al enkele weken rond dezelfde niveaus hangen.
Marktspelers blijven moeite ondervinden met het indelen van hun schepen, waardoor enkele schepen al een paar dagen stil liggen. De ICE Gasolie-expiratie van afgelopen donderdag bracht minder ondersteuning aan de markt dan de markt hoopte. Deze expireerde met een totaal volume van 85.000 ton.
Op het moment van schrijven zijn geen lange vertragingen bij het laden en lossen in het ARA-gebied bekend. Daardoor kunnen de markt en de vrachttarieven ook komende week verdere neerwaartse druk blijven ondervinden.
Rijn
Op de Rijn zijn de vrachttarieven eveneens vrijwel gelijk gebleven. Wel met enkele dalingen op weekbasis voor Bovenrijn-bestemmingen. De markt blijft onder druk staan door de beperkte vraag naar olie en vervoer.
Met de huidige marktstructuur en de grote voorraden zijn scheepseigenaren genoodzaakt om competitievere prijzen aan te bieden om hun schepen in te blijven delen.
Weekoverzicht tankvaarttarieven – 15 juli 2024
ARA 1.500-8.000 ton (prijs per ton) |
gemiddeld | laagste tarief | hoogste tarief |
vletwerk | €2,49 | €2,40 | €2,60 |
Rotterdam-Antwerpen/Amsterdam | €3,50 | €3,40 | €3,85 |
Antwerpen-Amsterdam | €4,51 | €4,40 | €4,60 |
Vlissingen-Antwerpen | €4,16 | €4,00 | €4,50 |
Vlissingen-Rotterdam | €4,62 | €4,20 | €4,90 |
Vlissingen-Amsterdam | €5,57 | €5,20 | €5,85 |
Gent-Vlissingen | €4,40 | €4,00 | €4,70 |
Gent-Antwerpen | €4,62 | €4,30 | €4,80 |
Gent-Rotterdam | €5,00 | €5,00 | €5,25 |
Gent-Amsterdam | €5,88 | €5,55 | €6,00 |
Rijn 0 – 3.000 ton (prijs per ton) | gemiddeld | laagste tarief | hoogste tarief |
Duisburg | €8,50 | €8,00 | €9,00 |
Dortmund | €12,00 | €12,00 | – |
Keulen | €11,50 | €11,00 | €12,00 |
Koblenz | €14,21 | €14,21 | – |
Frankfurt | €15,70 | €15,70 | – |
Mannheim | €15,95 | €15,45 | €16,45 |
Karlsruhe | €16,17 | €15,67 | €16,67 |
Straatsburg | €17,00 | €16,50 | €17,50 |
Bazel EUR | €17,65 | €17,15 | €18,15 |
Bazel CHF | 17,15 CHF | 16,65 CHF | 17,65 CHF |
Door Emiel de Barbanson van Spotbarge, specialist in vrachttarieven voor de binnenvaart.