Baden-Württemberg, Hessen, Noordrijn-Westfalen en Rijnland-Palts dulden geen verder uitstel meer van de Middenrijn-verdieping. Tijdens een gezamenlijke conferentie in Mannheim hamerden ze op het belang van meer diepgang.
“Alleen door de vaarwegen en natte infrastructuur te versterken, kunnen we meer per binnenschip vervoeren”, stelden de deelstaten. Het was niet de eerste keer dat ze deze oproep deden. In Duitsland komen vaarwegenprojecten amper van de grond. Tien jaar geleden werd een lijst opgesteld met de dertig belangrijke projecten voor de Rijnvaart en havens langs de Rijn en de zijrivieren. Daarvan zijn er nog maar acht gerealiseerd en dat zijn niet eens vaarwegprojecten.
Duits verkeerswegenplan
Ook binnenvaartorganisatie BDB trok weer aan de bel. De Middenrijn-verdieping behoort tot de belangrijkste projecten uit het Duitse verkeerswegenplan. Bovendien is de Rijn een internationale vaarweg. De vaargeul moet tussen St. Goar en Wiesbaden met circa 20 centimeter verdiept worden. Zoals het er nu naar uitziet zal dit pas na 2030 voltooid zijn. “We moeten alle instrumenten benutten om sneller te plannen en vergunnen”, aldus BDB-directeur Jens Schwanen.
Het Duitse kabinet keurde onlangs een wetsontwerp goed voor het versneld verlenen van vergunningen, maar die geldt niet voor vaarwegprojecten. De BDB wil dat dat alsnog gebeurt.