Donderdag 18 augustus vertrok het 118 meter lange bouwnummer 1010 van De Vries Makkum (Feadship) naar de afbouwlocatie in Amsterdam. In twee dagen voer Koninklijke Van der Wees Groep het droomjacht met twee duwboten en de HEBO-Lift 7 naar de hoofdstad, behoedzaam en met een snelheid van hooguit 7 kilometer per uur.
De gehele reis van Makkum naar Mokum (circa 100 kilometer) tilde de bok het achterschip omhoog met singels om niet boven een diepgang van 3,50 meter uit te komen. Op de kop van het schip lag een drijver.
Extra bescherming
Het ruim 20 meter brede jacht had stootwillen en het lakwerk kreeg bij elke sluis en brug extra bescherming tegen het harde beton. Vanuit Makkum passeerden het gevaarte de Houtribsluis op donderdagavond en vrijdagmiddag werd de tocht voortgezet naar Amsterdam.
Op de foto is te zien dat de bijna 200 meter lange combinatie klokke acht uur ‘s avonds door de Schellingwouderbrug ging, zoals gepland met Rijkswaterstaat. Om even later via de Prins Willem Alexandersluis met een loods de route door het havengebied te vervolgen naar de Feadship-ligplaats. De laatste hand aan het jacht wordt daar gelegd, waarna de proefvaarten zullen volgen.
Stuurmanskunst
Het passeren van de Schellingwouderbrug en de Oranjesluizen leverde een prachtig schouwspel van stuurmanskunst en samenspel. De vele toeschouwers bekeken de verrichtingen van de duwboten Geertruida van der Wees, de Statum en de HEBO-Lift 7. De overige scheepvaart was circa anderhalf uur stilgelegd. Ook op de brug stonden lange rijen wandelaars, fietsers en automobilisten te wachten en uiteraard te kijken naar het maneuvreren door de brug en de bocht naar de sluis.
Geheimzinnig
De bouw van de ‘1010’ is met geheimzinnigheid omhuld. Wat vaststaat is dat het het grootste jacht tot nu toe is dat bij Feadship is gebouwd. Hoewel dit record waarschijnlijk volgend jaar alweer verbroken wordt (naar zeggen door bouwnummer 821, nu onder constructie). Wie de eigenaar na de aflevering wordt is niet bekend, evenmin als de naam van het schip.
Eind 2020 kwam bouwnummer 1010 voor het eerst in beeld toen het casco voor de afbouw werd verkast van Scheepswerf Slob naar De Vries Scheepsbouw Makkum. Alle details zijn tot op heden goed verborgen gebleven. Er is weinig bekend over het jacht. Gesproken over details wordt al helemaal niet door de bouwers en andere betrokkenen.