Bij De Gerlien van Tiem in Druten is de type C-tanker Synthese 18 voor het in Keulen gevestigde bedrijf HKG Shipping afgebouwd. Het dieselelektrische schip is 110 x 11,45 meter en beschikt over zeven RVS-tanks van 380 kuub elk en zes slobtanks.
Het door RensenDriessen geleverde casco is gebouwd op de Roemeense werf in Orsova. HGK staat voor innovatie en duurzaamheid en die woorden worden met de Synthese 18 volledig waargemaakt. Het nieuwe ontwerp staat garant voor een geringe diepgang in combinatie met een groot laadvermogen. De geïnstalleerde aandrijftechniek past ook prima bij het motto: het dieselelektrische deel bestaat uit drie L-drives met Scania DC13-motoren van 405 kW en vier generatorsets van 300 kW.
Na de zomerperiode komen twee op de Roemeense werf in Servernav gebouwde casco’s aan in Druten. Deze type C-tankers, beide met als afmetingen 93 x 10,50 meter, worden in opdracht van HGK Shipping door De Gerlien van Tiem afgebouwd met een ruimte voor waterstofopslag, zodat ze in de toekomst kunnen draaien op waterstof. Met andere woorden: H2 Ready. Over innovatie en duurzaamheid gesproken, alle drie schepen zijn van A tot Z ontworpen door het HGK Shipping Design Center.
Opvallende kleuren
De Synthese 18 valt op door de wit-rood-oranje kleuren, een bijzondere kleurencombinatie die op de internationale binnenwateren direct opvalt. HGK Shipping is onderdeel van HGK Integrated Logistics Group, die eigendom is van het gemeentelijke havenbedrijf in Keulen. Op 1 augustus 2020 nam HGK (Häfen und Güterverkehr Köln) de binnenvaarttak van het Zuid-Afrikaanse bedrijf Imperial Logistics International over, waarvan de naast de scheepswerf van De Gerlien van Tiem in Druten gelegen rederij Wijgula deel uitmaakt.
De schepen van Wijgula (Wijnhoff & van Gulpen & Larsen) varen sinds de overname dan ook onder de vlag van HGK Shipping. Daardoor is ineens ook de opvallende kleurstelling van de Synthese 18 te verklaren. De schepen van de HGK-chemievloot hebben een oranjegekleurde boeg, terwijl de verdere schepen van HGK Shipping rood-wit
gekleurd zijn.
Die kleuren zijn nu gecombineerd op een tanker die zonder bezwaar een jubileumschip genoemd kan worden. Wijgula startte in 1922, dus precies een eeuw geleden, met zijn activiteiten en daar past inderdaad een feestelijk gekleurd schip bij.
Goede buren
De samenwerking tussen HGK Shipping respectievelijk Wijgula en De Gerlien van Tiem bestaat al ruim dertig jaar. Roy Gerritsen, teamleider Technical Liquid bij HGK Shipping, zegt daarover: “We zijn al die tijd al bijzonder goede buren. Naast afbouw verricht De Gerlien van Tiem ook veel onderhoud en verbouwingen van de schepen van onze vloot.”
De in 1967 door de nog steeds actieve Frans van Tiem opgerichte werf – samen met zijn dochter Marijke vormt hij de directie – beschikt over een breed georiënteerde kennis op maritiem gebied en aan de Waal ter hoogte van kilometerraai 903 over alle benodigde faciliteiten om werkzaamheden onder en boven de waterlijn uit te voeren. Een blik in de ruime haven van de werf maakt dat duidelijk.
Veelzijdig
In het droogdok, geschikt voor schepen van maximaal 11,75 meter breed en 110 meter lang en maximaal 1.150 ton zwaar, ligt een fors binnenvaartschip voor reparatiewerk. Elders ligt een luxe passagiersschip voor een volledige klantspecifieke ombouw. Op tal van plaatsen in de eigen haven liggen binnenvaartschepen met een oranje en rood-wit tintje, ofwel schepen van HGK Shipping.
Terwijl de door Bureau Veritas gecertificeerde Synthese 18 een van de drie aanwezige stevendokken invaart voor werkzaamheden onder de waterlijn, blijkt in het ernaast gelegen stevendok de Synthese 1 te liggen… voor onderhoudswerkzaamheden. Elders in de haven liggen ook nog de van oranje boeg voorziene schepen Proserpina en Mistral. Het geeft niet alleen de veelzijdigheid van De Gerlien van Tiem aan, maar ook dat een goede buur aan de Waalbandijk in Druten beter is dan een verre vriend.
Over de nabije toekomst zegt een contente Eric Rietveld, projectleider bij De Gerlien van Tiem, tot besluit: “Naast de afbouw van de twee H2 Ready-chemicaliëntankers voor HGK Shipping en nog twee rvs-tankers van 86 x 11,45 meter voor andere opdrachtgevers, waarvan de casco’s later dit jaar gereed zijn, is onze afbouwportefeuille voor dit jaar goed gevuld.”
tekst: Jan Hoek
Kijk voor technische gegevens en de bouwers van de Synthese 18 op Vlootschouw.nl.