Te vaak naar de zin van Havenbedrijf Rotterdam (HbR) moeten eigenaren van pleziervaartuigen assistentie inroepen doordat ze stilvallen. Daarom gaat het Havenbedrijf recreatievaarders die de Rotterdamse haven aandoen, dit jaar extra wijzen op het belang van motoronderhoud.
De extra aandacht past in het beleid van het Havenbedrijf om de pleziervaart zo veilig mogelijk te laten deelnemen aan het scheepvaartverkeer. “Het is druk op het water en de pleziervaart is een uitermate kwetsbare deelnemer aan het vaarverkeer. ‘Kom dus goed voorbereid’, is onze boodschap. Daar hoort ook een uitstekend onderhouden motor bij. Dan maken we er samen een goed en veilig watersportseizoen van”, belooft (rijks)havenmeester René de Vries.
Waterstewards
Het Havenbedrijf heeft zich goed voorbereid op het naderende watersportseizoen. De havenmeester zet ook dit jaar een RHIB (de RPA 5) extra in om bij mooi weer de pleziervaart te informeren en te begeleiden. Er zijn twee medewerkers opgeleid om als zogenoemde Varen Doe Je Samen-ambassadeurs voorlichting te geven, onder andere bij nabijgelegen jachthavens.
Ook de waterstewards zijn weer actief tussen mei en augustus op de Nieuwe Maas in Rotterdam om waterrecreanten vanaf het water extra aan te spreken en te informeren. De rol van de watersteward wordt vervuld door leden van de Dordtse Reddingsbrigade. Ze waterstewards varen in RHIBs van de reddingsbrigade, bij de monding van de Maashaven en bij de Van Brienenoordbrug. Ze spreken daar de varende recreant aan en delen voorlichtingsmateriaal uit.
Processen-verbaal
In 2021 was pleziervaart betrokken bij 15 procent van de voorvallen en ongelukken in de Rotterdamse haven. Er werden 76 processen-verbaal uitgeschreven. Het ging voornamelijk om geen stuurboord houden en het varen in de voor pleziervaart verboden havenbekkens.
N.a.v voorgaand onderwerp heeft de ASV het ministerie I&W erop gewezen dat Havenbedrijf Rotterdam “genoeg heeft van stilvallende motoren bij de pleziervaart”, waarbij men kennelijk ervan uitgaat dat er sprake zou zijn van “niet goed onderhoud van de motoren”. De ASV vraagt zich af of dit wel met “goed onderhoud” te maken heeft. Ook de pleziervaart heeft te maken met biobrandstoffen, en juist zij liggen vaak langer stil, houden (natuurlijk) de motoren niet op bepaalde temperatuur en houden zeker de gasolie niet in beweging. Dus wellicht is het probleem veel meer gelegen bij de bron: de brandstof. Het Havenbedrijf Rotterdam zou daar rekening mee moeten houden. Vreemd dat we wat dat betreft helemaal niets horen van Havenbedrijf Rotterdam, waarbij veiligheid toch zo van belang is.
precies Sunniva! dat is exact het probleem!
Mevrouw Fluitsma heeft gelijk. Het stilvallen van motoren heeft vaak te maken met een vervuilde brandstoftank. Biobrandstoffen zijn hier debet aan.