Minister Barbara Visser (Infrastructuur en Waterstaat) heeft maandag 4 oktober het Reevesluiscomplex geopend. Zij voer met genodigden door de sluis en weer terug aan boord van de Jacqueline van Rederij Randmeer. Op de sluiskade luidde Visser de scheepsbel van de Jacqueline als teken dat de sluis officieel in gebruik genomen was.
De Reevesluis is klaar en overgedragen aan Rijkswaterstaat. Sinds 2015 is er gewerkt om de regio IJsseldelta waterveiliger te maken, onderdeel van het programma Ruimte voor de Rivier. Waar op dit moment de Roggebotsluis de dijkringen van Flevoland en de IJsseldelta verbindt en hoge waterstanden op de Veluwerandmeren voorkomt, wordt deze functie in de toekomst overgenomen door de zuidelijker gelegen Reevesluis en Reevedam.
Roggebotsluis
De Roggebotsluis kan nu gesloopt worden. Dat project is sluitstuk van het programma Ruimte voor de Rivier IJsseldelta nu de Reevesluis en de Drontermeerdijk af zijn. Tot eind 2022 wordt er nog doorgewerkt aan de projecten N307 Roggebot-Kampen en de recreatieterreinen.
Het Reevesluiscomplex bestaat uit een schutsluis, een spuisluis en een vispassage. “Het Nederlandse IJsselmeergebied is een uniek samenspel van water en land. Dat stelt hoge eisen aan de manier waarop we deze delta inrichten”, zei minister Visser. “Ik ben trots dat ik vandaag de Reevesluis officieel mag openen. Daarmee zetten we opnieuw een belangrijke stap in het werken aan waterveiligheid in de IJsseldelta.”
De Overijsselse gedeputeerde Bert Boerman van Mobiliteit, Water en Klimaatadaptatie hield de scheepsbel vast terwijl Visser met Marianne Nauta, directeur netwerkmanagement bij Rijkswaterstaat Midden-Nederland de bel luidde. “Als je ziet op de film hoe het er vroeger uitzag is het echt een kunstwerk geworden”, aldus de op 31 augustus aangetreden Visser.
Daarnaar gevraagd gaf ze toe niet alle afwegingen van het project te kennen om de doorvaart slechts voor klasse IV-schepen ten bouwen en niet voor klasse V-schepen. “Maar dat zou zo maar een geldkwestie geweest kunnen zijn.”
Geldtekort
Over de nieuwe begroting en de binnenvaart zei Visser: “We staan voor heel veel uitdagingen qua infrastructuur, onderhoud, vervanging en reparatie. Ook voor de vaarwegen. We komen daar gewoon geld tekort. Helaas zou ik willen dat er een betere boodschap was. Ik blijf het onder de aandacht brengen. Zo mooi als dit complex is geworden is niet vanzelfsprekend.”
Andries de Weerd, regiovertegenwoordiger van Koninklijke BLN-Schuttevaer, was een van de genodigden aan boord van de Jacqueline. Er werd aan boord een uitgebreide presentatie over het project gegeven. De Weerd greep de gelegenheid te baat met de minister te praten. Ook over de slechte toestand van de nautische infrastructuur. “We hebben afgesproken de knelpunten door te geven aan het ministerie, je hebt elkaar nodig in deze tijd.”
Ook was het De Weerd opgevallen dat er maar aan één kant (Kampen) van de sluis een op- en afloop is aan het remmingswerk. “We hopen dat dit geen trend wordt voor sluizen. Dat is niet goed voor de veiligheid van de scheepvaart.”
tekst: Evert Bruinekool