Aan rivier de Donge in Raamsdonksveer manifesteerden Ruijtenberg Offshore en Buijks Maritiem zich als prima buren. Door nauw samen te werken versterkten de bedrijven elkaar op een zeer positieve manier. Ruijtenbergs directeur-eigenaar Léon Bons zag toekomstmogelijkheden en nodigde Jan Buijks jr. uit voor een gesprek. Ook dat gesprek verliep goed, met als resultaat dat Ruijtenberg Offshore per 1 januari van dit jaar de technische dienst en afbouwtak van Buijks Maritiem overnam.
Om zich nog beter als one-stop-shop voor complete maritieme service op gebied van reparatie, onderhoud en nieuwbouw voor alle type binnenvaartschepen te kunnen presenteren werd de naam van de werf gewijzigd in Ruijtenberg Shipyard. Een nieuwe naam voor een bedrijf dat al sinds 1907 bestaat.
De eerste turnkey afbouw van de ‘nieuwe’ werf was de 2.800 ton metende Genfersee, die tot volle tevredenheid van de opdrachtgever snel en vakkundig werd afgebouwd. Inmiddels is ook het tweede afbouwproject succesvol afgerond met de afbouw van het bijna 2.700 ton metende drogeladingschip Viento. De naam van het schip is het Spaanse woord voor wind; die naam kan haast geen toeval zijn, want het gaat Ruijtenberg Shipyard op dit moment inderdaad voor de wind.
Completere werf
Ruijtenberg Offshore bouwde in het verleden zo’n 200 schepen, voornamelijk casco’s maar ook complete binnenvaartschepen. Later concentreerde het bedrijf zich op de offshore en reparatie en het onderhoud van binnenvaartschepen. De goede samenwerking met Buijks Maritiem werd duidelijk met het voorzien van nieuwe achterschepen voor de Brienzersee en de Vierwaldstättersee. De geleverde kwaliteit was voor opdrachtgever Neco Schifffaht reden genoeg om Ruijtenberg Shipyard ook de nieuwbouw van de Genfersee te gunnen.
Een verantwoorde beslissing, want technisch manager Jordy Buijks en projectmanager Ad van den Elshout van Buijks Maritiem staan nu op de loonlijst van Ruijtenberg Shipyard. Algemeen directeur Léon Bons ziet de toekomst positief tegemoet. “Door de overname zijn we een completere werf geworden. Het contact met onze klanten blijft ongewijzigd; we vinden persoonlijk contact en begeleiding heel belangrijk en afspraak is afspraak.”
Ondanks de positieve blik naar de toekomst heeft Bons te maken met één klagende
omwonende, wiens levenswerk lijkt te bestaan uit het werk op de werf, die daar al sinds 1907 gevestigd is, onmogelijk te maken. “Ik ben met de gemeente in gesprek over een nieuwe locatie. Gesprekken met wethouder Kevin van Oort die steeds intensiever worden. Ik heb dan ook een goede hoop op termijn met de scheepswerf te kunnen verhuizen. Dat scheelt mij ook nog eens een hoop irritatie en boetes.”
Lager verbruik
De kop boven een nieuwbouwreportage die in september 2020 in deze krant stond, luidde: Bremanger: bijzonder ‘groen’ vrachtschip met extreem lage kruiplijn. Die kop kan ook gebruikt worden voor dit artikel, want de Viento lijkt als twee druppels water op de Bremanger. Never change a winning team, dus ook de lijst toeleveranciers is hetzelfde.
Voor de afbouw van de Bremanger stak het duo Buijks en Van den Elshout veel tijd in de engineering. Zeker geen verloren tijd, stelt Buijks terecht, want de Bremanger verbruikt jaarlijks ruim 60 kuub minder brandstof dan een ‘normaal’ schip van 110 x 10,50 meter. Hij legt uit: “We hebben bewust gekozen voor een Caterpillar C32 die afgesteld is op 1.250 pk in plaats van de gebruikelijke 1,600 pk. Bovendien hebben we een nabehandelingssysteem op de uitlaatgassen geïnstalleerd.
In een explosievrije ruimte staan 48 accu’s waarbij een managementsysteem het elektrisch verbruik aan boord monitort. Tijdens de vaart vult een asgenerator van 65kW het accupakket aan, waardoor motorschip Viento minimaal 24 uur kan stilliggen zonder gebruik te hoeven maken van een generator. Zodoende wordt zo’n 10 liter brandstof/uur bespaard, neemt het filtergebruik af en is er beduidend minder onderhoud nodig. En zeker niet te vergeten: om de Viento zo ‘groen’ mogelijk te maken is er minder schadelijke uitstoot.”
Verwarming
“Het eerder voor de Bremanger ontwikkelde verwarmingssysteem is ook aan boord van de Viento geïnstalleerd. Het gaat hier om vloerverwarming met water met slangen onder de vloer, waarbij de restwarmte van de motor wordt gebruikt om de woning te verwarmen.
Complimenten voor Hoogendoorn waar ze in een moeilijke periode na de brand alles op alles hebben gezet om de complete betimmering van de woning en de door EBR geleverde stuurhut op tijd gereed te hebben”, aldus Jordy Buijks.
Het casco is ontworpen, gebouwd en geleverd door Rensen-Driessen Shipbuilding. Met een hoogte van 4,20 meter op 2,50 heeft Ruijtenberg Shipyard een fraai ‘kruipschip’ opgeleverd dat volledig voldoet aan de eisen van eigenaar Amer Cargo. De Viento gaat varen voor scheepvaartbedrijf en bevrachtingskantoor Amer Shipping.
Bijzondere klus
Ruijtenberg Shipyard gaat zich voorlopig richten op reparatie- en onderhoudsopdrachten. Een bijzondere klus is het onderhoud van het in 1922 bij De Korte in Moerdijk gebouwde, 154 ton metende vrachtschip Postsloot van eigenaar Frans Peeters uit Hank. Het bijna honderd jaar oude schip krijgt op de helling een fikse schoonmaakbeurt en wordt opnieuw beschilderd.
Begin volgend jaar staat de nieuwbouw van een drogeladingschip en een tanker op het programma. Ruijtenberg Shipyard is inderdaad een one-stop-shop. Niet alleen voor de nieuwbouw van innovatieve binnenvaartschepen, maar ook voor het onderhoud van een eeuweling als de Postsloot. Directeur Léon Bons stelde het al eerder: “We zijn een completere werf geworden.”