“Wij hebben reeds vele tankschepen bij RensenDriessen Shipbuilding besteld en gebouwd. En tot dusver zijn de schepen veelal bij TeamCo afgebouwd. Niet alleen is de kwaliteit van hun werk zeer goed, ook de samenwerking tussen de bedrijven en met onze mensen verloopt steeds vlot en collegiaal. Ook voor onze volgende opdrachten gaan we weer naar TeamCo.”
Dat schreef Ronald Somers in 2017 in Celebration Magazine, dat was uitgegeven ter gelegenheid van het 10-jarig bestaan van TeamCo Shipyard, de toen recent behaalde ISO-certificering en de oplevering van het nieuwe kantoor in Heusden. Dat bleken geen loze woorden van de Somtrans-directeur, want met de overdracht van de tanker Smaragd, bouwde TeamCo Shipyard in opdracht van RensenDriessen in twee jaar tijd maar liefst een kwartet XXL-tankers af voor de in Antwerpen gevestigde rederij. De andere zijn de Somtrans LNG, Briljant en Diamant. Deze tankschepen zijn een fonkelnieuw en state-of-the-art ontwerp uit de koker van RensenDriessen Shipbuilding. Het ontwerp werd in nauw overleg tussen de ontwerpers en met Ben Grootenboer en Ronald Somers vormgegeven. Tankschepen van 135 x 22,80 x 5,50 meter, die worden voortgestuwd door twee ABC-motoren (type 8DZC van elk 2.400 pk bij 1.000 toeren).
En ook nu bouwt RensenDriessen aan twee nieuwe opdrachten voor Somtrans. Dit worden twee tankers van 135 x 18 meter, specifiek ontworpen voor het transport op laagwater. Om zo de bevoorrading naar het Duitse achterland voor haar opdrachtgever te allen tijde te garanderen. Projectnaam: Low Water Runners. Nadat de casco’s vanuit Roemenië en China in Nederland per zeeschip aankwamen en waren gelost ging de sleep naar de afbouwwerf.
XXL
Het leek er even op dat in de industriehaven aan de Maas bij Heusden een gigantisch werkeiland van 135 x 45 meter was gebouwd. Oudere inwoners van Heusden dachten wellicht aan de tijd dat scheepswerf Verolme tussen 1954 en 1999 op die locatie schepen bouwde met laadvermogens tot 20.000 ton. Bij nader inzien bleekt het ‘werkeiland’ twee naast elkaar gelegen nieuwbouw Somtrans-tankers te zijn. Het maakt duidelijk wat een spraakmakende klus TeamCo Shipyard in twee jaar tijd geklaard heeft met de afbouw van maar liefst vier van deze XXL-tankers.
De alom bekende Romeinse cijferreeks begon met het eerste Somtrans-schip in 1975, het jaar waarin het bedrijf werd opgericht in een kantoortje in Antwerpen. Meestal zijn de tankers van Somtrans voorzien van Romeinse cijfers, maar na de overname van Vinotra werden ook bij nieuwbouw van de bunkerschepen namen van edelstenen gebruikt. Zo werd in 2017 bij TeamCo Shipyard de tanker Robijn afgebouwd.
Vijf generaties
De familie Somers bevaart al vijf generaties lang de Europese binnenwateren en is daarmee de oudste binnenvaartfamilie in Antwerpen. Eind 19e eeuw vervoerde de
familie met houten schepen goederen op de Schelde en Rupel; twee eeuwen later doen ze dat op nagenoeg alle bevaarbare Europese binnenwateren met een vloot bestaand uit veertig binnenvaarttankers.
Het is zonder meer bijzonder dat een familiebedrijf zo’n spraakmakende groei doormaakt, zeker als je beseft dat Ronald Somers pas in 1984 zijn eerste tanker uit de vaart kocht, de 80 meter lange Somtrans. Vier jaar later liet de rederij de eerste nieuwe tanker bouwen: de Somtrans II. In 1994 nam Somtrans de Stolt Tolerantie (Somtrans IV) over, de eerste dubbelwandige tanker van de Somtrans-vloot.
De samenwerking tussen Ronald Somers en George Rensen is destijds ontstaan. Samen hebben zij de fundatie gelegd voor een lange en prettige samenwerking die in de laatste jaren verder is geïntensiveerd en wordt voortgezet tussen beider opvolgers Caroline Somers en Wim Driessen.
Bridgescout en FLEX-tunnel
De Smaragd beschikt over veertien tanks van 1.000 kuub elk. Oonincx leverde de veertien laad-/lospompen met een capaciteit van 200 kuub per uur van het eigen merk Dutch Well Pumps.
Een innovatie aan boord van de Smaragd is de door Sensor Maritime in Vught ontwikkelde
Bridgescout, een brughoogtedetectiesysteem dat de veiligheid aan boord verhoogt en de kapitein alert houdt. Het systeem begint vanaf 500 meter tot een object met het maken van een meting met behulp van een nauwkeurig laser-scansysteem. Mocht er onvoldoende doorvaarhoogte zijn, dan komt er op een paneel in de stuurhut (een rood scherm) een waarschuwing met tijd en afstand tot het object, plus een gesproken alarm en een buzzer. De schipper dient na de meldingen de stuurhut te laten zakken tot de Bridgescout aangeeft dat er voldoende doorvaarthoogte is.
Een FLIR-camera, onderdeel van het door Sensor Maritime ontwikkelde Thermoview Marine-systeem, bewaakt thermisch de machinekamer.
Zowel de bij TeamCo Shipyard afgebouwde LNG Somtrans, Briljant, Diamant als de Smaragd zijn uitgerust met een compleet manoeuvreersysteem van Damen Marine Components (DMC). Onderdeel daarvan zijn vier vergrote HD-profielroeren waarbij elke set is voorzien van een onafhankelijk werkende stuurmachine type 2DWK, een SP2700-besturingssysteem en twee in de scheepsromp geïntegreerde inklapbare tunnelsystemen van Van der Velden. Anders dan een conventioneel tunnelsysteem kan deze FLEX-tunnel ingetrokken worden wanneer deze operationeel gezien niet nodig is.
Tests door het onderzoeksinstituut DST in Duisburg maakten duidelijk dat deze tunnel een aanzienlijk grotere operationele efficiëntie oplevert. Door de verbeterde watertoevoer naar de propellers kunnen deze gigantische Somtrans-tankers ook bij lage waterstanden langer operationeel blijven.
1.600 tankwagens
Ben Grootenboer begon ruim dertig jaar geleden als kapitein bij Somtrans. Hij kwam na zes jaar aan de wal en werd superintendent. Sinds 21 jaar is hij fleetmanager bij de rederij.
Hij zegt na de afbouw van de Smaragd: “Het was de afgelopen twee jaar een drukke en spannende afbouwperiode, met als resultaat vier heel mooie schepen. Met de mensen van RensenDriessen Shipbuilding, Rommerts Shipdesign en TeamCo Shipyard zijn duidelijke afspraken te maken en ze staan echt achter hun werk. Dat wij met Somtrans al negen schepen in Heusden hebben afgebouwd maakt duidelijk dat wij het een zeer goede afbouwwerf vinden.”
“Aanvankelijk stond de Vinotra 10 model voor de vier tankers. Uiteindelijk bleef alleen de afmeting van 135 x 22,85 meter in stand en hebben we een compleet nieuw voor- en achterschip ontworpen en het middenschip verhoogd. Het totale laadvermogen van de vier tankers is meer dan 50.000 ton en houdt daarmee zo’n 1.600 tankwagens van de weg. Dat is mooi, want vervoer over water is nog steeds de beste weg.”