Kun je vanuit de ruimte meten of een schip te veel vervuilende stoffen uitstoot? Een onderzoek van de Inspectie Leefomgeving en Transport samen met het KNMI en de universiteiten van Leiden en Wageningen zijn veelbelovend, aldus de ILT. “Het is gelukt om de uitstoot van stikstofdioxiden van een individueel schip zichtbaar te maken.”
Voor grotere en snellere schepen wordt een zwaardere pluim gemeten. Het kunnen vaststellen van die verschillen is nodig om uiteindelijk te kunnen bepalen of een bepaald schip zich aan de internationale regels houdt.
Handhaving
Zeeschepen mogen – ook ver op zee – veel minder zwaveldioxide uitstoten. Vanaf 2021 gelden voor nieuwbouwschepen strengere normen op de Noordzee, Oostzee en de Baltische Zee als het gaat om de uitstoot van stikstofoxiden.
De ILT houdt voor Nederland toezicht op deze internationale regels, maar heeft beperkte middelen om een schip in de gaten te houden nadat het de haven uitvaart. “Als satellietbeelden hier een rol kunnen spelen, betekent dat een grote stap in de wereldwijde monitoring en handhaving”, aldus de inspectie. “Dat zorgt dan weer voor betere naleving van de regels die als doel hebben om luchtkwaliteit te verbeteren en te zorgen voor eerlijke concurrentie in de scheepvaart.”
Moeilijker voor zwaveldioxide
In de studie is onder ideale omstandigheden de uitstoot van stikstofdioxides van individuele schepen per satelliet zichtbaar gemaakt. “Het dagelijks en wereldwijd meten van de uitstoot alle schepen, en of die boven de afgesproken waarden ligt, is nog een flinke uitdaging”, beseft de ILT. “Weersomstandigheden zoals harde wind en schepen die bij elkaar in de buurt varen maken het geen eenvoudige opgave. Verder is het meten van de uitstoot van zwaveldioxide moeilijker dan de in deze studie gemeten stikstofdioxides. Op deze uitdagingen richt het vervolgonderzoek zich de komende tijd.”