In juli 2020 was het 40 jaar geleden dat de familie Bosman uit Nederland het eerste binnenschip in bedrijf nam. En precies zo lang is deze onderneming partner van de Contargo Groep en dochterondernemingen. Contargo heeft zijn waardering uitgesproken voor deze unieke samenwerking.
Marcel Hulsker, managing director van Contargo Waterway Logistics: “De blik die gericht is op de lange termijn en de nauwe, vriendschappelijke samenwerking tussen de familie Bosman en de Contargo Groep hebben beide ondernemingen voordeel opgeleverd en perspectieven gebracht. Door hoog- en laagwater en dwars door onze dochterondernemingen heen heeft de tegenwoordige Bosman Container Shipping Group ons altijd op betrouwbare wijze begeleid.”
Antoon Bosman, managing director van de Bosman Container Shipping Group: “Het partnerschap met de bedrijven van de Contargo Groep is op wederzijds vertrouwen en respect gestoeld. Dit heeft ons bij het implementeren van innovatieve concepten en bij het investeren in onze vloot ondersteund. Intussen zijn wij voor Contargo met vier containerbinnenschepen, 15 duwkonvooien en inmiddels in de derde generatie onderweg.”
Het eerste schip van de familie Bosman, de St. Antonius, had een laadcapaciteit van 60 TEU en werd vanaf 1980 in een wekelijkse lijndienst naar de terminals in Gustavsburg en Frankfurt-Höchst ingezet. Toentertijd was het containervervoer per binnenschip nog pionierswerk. In de loop van de tijd werd de St. Antonius meermalen aangepast en verlengd, zodat het op het laatst met een capaciteit van 111 TEU bij de terminals in Ludwigsburg en Wörth werd ingezet. Maar de groei van de containermarkt ging razendsnel. Er volgden meer containerschepen en duwkonvooien. Tegenwoordig beschikt de Bosman Container Shipping Group over een vloot van zeven containerbinnenschepen en 17 duwbakken.
Contargo
Met een jaarlijks transportvolume van 2,1 miljoen TEU behoort Contargo tot de grote logistieke containernetwerken in Europa. Contargo integreert het containervervoer tussen de westelijke zeehavens, de Duitse Noordzeehavens en het Europese achterland. De onderneming heeft in Duitsland, Frankrijk en Zwitserland 24 containerterminals en zeven vestigingen in Duitsland, Nederland en België. Ze heeft eigen scheeps- en spoordiensten. De 1.205 medewerkers realiseerden in 2019 een jaaromzet van 525 miljoen euro.