Bouwer Holland Shipyards Group in Hardinxveld-Giessendam is inmiddels begonnen aan IJveer 65 en 66. De 64 is net afgeleverd. Dinsdag 19 mei werd het nieuwste IJveer gedoopt door wethouder Sharon Dijksma. Het inmiddels vijfde schip vaart nu ook hybride op het IJ rond. Kleine veranderingen maken het schip nog beter. De 5-bladsschroef van Veth resulteert in een verbeterd vaargedrag.
In 2016 werd de eerste veerboot nieuwe stijl opgeleverd aan GVB, voorheen Gemeentevervoerbedrijf Amsterdam. In januari 2019 werd IJveer 63 gedoopt. Ten opzichte van dat schip zijn er ook nu weer kleine veranderingen aangebracht: er is overgestapt naar twee Veth-thrusters met 5-bladsschroeven en een vermogen van twee maal
250 kW.
Zuinig
De hybride aandrijflijn met een geïnstalleerde batterijcapaciteit van 272 kWh, gecombineerd met een uitlaatgasbehandelingssysteem is hetzelfde gebleven. Het helpt de schadelijke emissies en het brandstofverbruik te verminderen.
Dat beviel het GVB goed in de praktijk. Daardoor mocht Holland Shipyards Group de nog openstaande drie opties ook gaan bouwen.
“Eigenlijk blijkt met deze schepen dat één generator en de accu’s voldoende zijn om te varen”, zegt Yosta Stroop, de nieuwe projectleider bij Holland Shipyards Group. Het is ook mogelijk om 100 procent op accu’s te varen voor een bepaalde tijd, waarna de generator weer opstart om deze opnieuw op te laden. Dit zorg voor minder brandstofverbruik waardoor het varen nog zuiniger gaat.
“De schepen kunnen nu volcontinu varen op een aggregaat”, vertelt Stroop. “Er is rekening mee gehouden dat het accupakket later meer dan verdubbeld kan worden naar 39 accu’s. En de accuruimte wordt nu door een airco op een constante temperatuur gehouden, waardoor het rendement van de accu’s verbetert.”
Heel warme dagen in Nederland zijn eigenlijk niet goed voor de accu’s; dat gaat ten koste van de levensduur. Op de 64 kan door een andere regelaar en de airco nu meer vermogen uit de accu’s gehaald worden.
Zijn collega André Weima staat Stroop met raad en daad bij. “André heeft mij ook een geweldig team overgedragen. Zij weten alles van het veer. De bouw loopt dan ook soepel. Ook bij de 65 en de 66. Het is anders dan grote reparatieopdrachten waarvan ik er inmiddels twee gedaan heb; je hoeft minder uit te zoeken en alles loopt door de ervaring bijna automatisch op rolletjes.”
Stroop is blij met de nieuw vergunde opdracht door het GVB. “De vijf volledig elektrische veerboten voor het Noordzeekanaal gaat Holland Shipyards Group ook bouwen. Wij gaan hier in Nederland weer naam mee maken, met zeer innovatieve veerboten.”
Degelijk en betrouwbaar
Voor Hoogendoorn Maritieme Betimmering en Interieurbouw is IJveer 64 inmiddels het vijfde veer dat het bedrijf heeft afgetimmerd. Stefan Hoogendoorn beschrijft de afbouw van de veren als modern en degelijk, waarbij duurzaamheid belangrijk is. Het zijn schepen voor intensief gebruik.
“Twee lessenaars in de stuurhut. Daarnaast doen we op de veren in het passagiersgedeelte het plafond, de trapopgang naar het stuurhuis met daaronder een pantryblok voor de crew met een toilet en timmeren we het volledige stuurhuis af.”
Al met al een mooie klus van ruim zes weken. Alles is met multiplex afgewerkt, met daarop een kunststoflaag. Er gaan veel uren inzitten. Wat brandveiligheid en duurzaamheid betreft, staat alles beschreven in het bestek van GVB.
“Eerst wordt er begonnen met isoleren en daarna beginnen wij met de vloer, wandopbouw en plafondopbouw te timmeren”, vertelt Hoogendoorn. “Veel materiaal wordt in de werkplaats in Werkendam voorbereid en plaatsen we dan op de werf in het schip.”
Een innovatief systeem, alleen jammer dat er de hoeveelheid brandstof besparing er niet wordt bij vermeld!
Hoeveel energie verbruikt bv. de airco? Ergens zegt er een stemmetje mij, dat een `generator` rechtstreeks op de schroef zuiniger is, al was het maar om de ( extra) airco te besparen. Hoeveel vervuiling de productie en het verwerken van versleten accu`s met zich meebrengt, ( wat is de levensduur van de accu`s?) wordt uiteraard ook in alle talen gezwegen, want men weet wel dat dit niet gunstig in het totaalplaatje past!