Voor Scheepvaartbedrijf Dari is half april bij Breko Shipbuilding & Repair het mts Brunello opgeleverd. De type C-tanker is 135 meter en met zijn geringe diepgang uitermate geschikt om op de Rijn ook bij laag water nog efficiënt te kunnen varen. Maar dankzij een uitgekiend, snel ballastsysteem kan de dubbelschroever ook op de kanalen goed uit de voeten.
“Het schip is helemaal af. Qua techniek en voorzieningen, maar ook met veel glimmend roestvaststaal en een mooi afgewerkte woning. In het stuurhuis hebben we bijna een complete keuken: met een koelkastje en een vaatwasser”, vertelt schipper Edwin Dekens. Hij is uitermate tevreden en opent de vaatwasser: die is van binnen verlicht. Blauw, net als de lichten op de lessenaar.
De rest van de bemanning kent hij al lang. Ze hebben samen ooit op de Max Kern gevaren. “Dat is een drogelading-koppelverband”, aldus Dekens. Hij was al eerder overgestapt binnen Dari, waarvoor hij inmiddels 29 jaar werkt. “We zijn nu weer compleet. We hebben allemaal ons C-certificaat gehaald om met dit schip te mogen varen.”
Trots op eindproduct
De proefvaart was op 2 april. Die bevestigde de verwachtingen, aldus Dekens: “Het schip vaart super. Het reageert en loopt goed.” Dat is met 135 meter op de Duitse kanalen wel nodig. Al relativeert de schipper: “Met het koppelverband voeren we er ook; dus we zijn wel iets gewend.”
Het snelle ballastsysteem, met twee injectors en acht ballasttanks, is handig met de bruggen op weg naar Bottrop en Gelsenkirchen, de beoogde vaste bestemmingen voor de Brunello, die met diverse olieproducten gaat varen. De elf ladingtanks zijn gecoat.
Scheepvaartbedrijf Dari regelde zelf de inkoop van onderdelen en materialen. Breko verzorgde de afbouw. “De samenwerking was weer uitstekend”, zegt Alex Mutsaars, projectmanager bij Breko.
Hij is trots op het eindproduct. “Een pracht van een schip. Na de Quattro-serie die we vorig jaar hebben mogen bouwen voor Dari, was dit weer een heel ander project. Een ander ontwerp casco, maar wel weer van Gebr. De Jonge. Groter en lichtgewicht. In combinatie met de relatief kleine roeren zorgt dat ervoor dat de Brunello bij laag water op de Rijn nog veel kan meenemen.”